Hej funderar på att bygga garage till sommaren, skulle vilja höra lite om golvvärme i garage räcker 180mm isolering i plattan? Hur långa slingor kan man ha? Ska man tänka på något speciellt man bör tänka på?
 
KTM skrev:
Hej funderar på att bygga garage till sommaren, skulle vilja höra lite om golvvärme i garage räcker 180mm isolering i plattan? Hur långa slingor kan man ha? Ska man tänka på något speciellt man bör tänka på?
Q: Hur långa slingor kan man ha ?
A:
För Wirsbo-pePEX Q&E-rör 20x2 mm bör längden inte vara mer än 80–100 m, för Wirsbo-pePEX Q&E-rör 17x2 mm är den 80–85 m och för Wirsbo-evalPEX-rör 12x2 mm gäller 50–55 m.

Jag har 200mm i min garageplatta, det ska räcka. :)
 
Jag har 75m2 golvyta, 3st slingor på ca 80m/st, det ger c-c 30cm cirka.
200mm cellplast under plattan, 190mm glasull i väggarna, 5st fönster och två portar.
Jag cirkulerar 25º vatten i plattan och det räcker för att hålla ca 20º i garaget. när det är -10 ute.
Elen till cirkulationspumpen till golvvärmen styr jag med en termostat för att på så vis kunna hålla en konstant valbar temp i garaget.
Dvs, golvvärmen går bara när tempen är under inställt värde, funkar perfekt.
Shunten är ett hemmabygge bestående av en vanlig Esbe blandningsventil samt lite rör/kopplingar.

Försök få alla slingor lika lång så slipper du strypa och justera flödet mellan dem.
 
Tack för jätte bra info, Har du Gabbe1 någon aning om hur mycket el det går åt på en vinter, du har väl inte 20º jämt?

Ps Jag kommer att dela av det i två delar för att kunna värma upp verkstaden till lagom temp ca 15º och uppställningsplatsen frostfritt storlek på garaget ca 70m2
 
Gabbe1 hur mycket isolering har du i taket?
 
Jag har 300 mm i plattan och golvvärme. Inte så bra koll på golvvärmen mer än att den går och jag håller ca 9-11 grader i garaget som är ca 90kvm.

Känslan är att det har dragit mer pellets i år än förra året utan garage. Däremot så var det ju förra året omkring 0 eller strax över i stort sett hela vintern medans det i år har varit -5 till -15 grader i någon månad nu drygt så jämförelsen haltar.

Däremot så ser jag att per dygn drar det nog inte mycket mer än innan jag hade garaget när jag jämnför mot gamla listor då jag förde daglig förbrukning, utetemp och framledning så jag tror inte att min värme i garaget kostar mig många kronor.

190mm i väggarna och 400 i taket är isoleringen.

Däremot så säger folk att det är gött att plattan är varm att ligga på när man har golvärme och att fukten på golvet torkar snabbare.

Eftersom jag kör så kallt i garaget som jag gör så uteblir dessa effekter. Jag tror säkert att golvet är varmare än om det inte skulle vart golvvärme och att det torkar fortare men det är fortfarande inte varmt och det går inte fort.

Jag har dock öppet i nock så mycket att värmen från golvet hamnar där iaf om man skall dömma av hur varm man blir när man grejar på det öppna loftet så jag skall sätta in spirorör som går från nock och blåser ner "varmluft" när det blir över en viss temp i nock. Detta gör att jag får ner denna varmluft och får cirkulation i garaget. Detta tror jag kommer bidra mycket till torkningen av golvet.
 
KTM skrev:
Tack för jätte bra info, Har du Gabbe1 någon aning om hur mycket el det går åt på en vinter, du har väl inte 20º jämt?

Ps Jag kommer att dela av det i två delar för att kunna värma upp verkstaden till lagom temp ca 15º och uppställningsplatsen frostfritt storlek på garaget ca 70m2
Typ ingen el alls förutom cirk.pumpen, belysning och ev. maskiner.
Men uppvärmningen är då med fjärrvärme ;)
Jag har haft termostaten på 18º hela vintern och det har än så länge räckt med 25º vatten för att hålla dessa 18º.
Jag har ingen exakt siffra, men golvvärmen förbrukar ca. 25kwh/dygn vid -10 ute.

Edit, jag kanske bör tillägga att den ena gaveln i garaget utgörs av en annan husvägg, så den väggen kyler ju inte något alls.
dvs. garaget är ihopbyggt som en vinkelbyggnad till vårt bostadshus.
 
Redigerat:
KTM skrev:
Gabbe1 hur mycket isolering har du i taket?
Ovanpå garaget är det boyta som håller 20-22º.
Mellan garage och övervåning är det 90mm mineralull i bjälklaget, mest som ljuddämpning.
Ovanpå övervåningen är det kallvind med 50-55cm lösull.
Jag behöver dock inte tillföra många kw i övervåningen för att hålla tempen.
Radiatorerna där uppe går oftast bara igång på allvar när det är neråt -10 ute.
 
går dock inte jämföra gabbes exempel mot fristående garage. I gabbes fall är det inte förlust i något avseenede då all värme förs till bostaden. och därav att han inte behöver mer än 25c.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.