hej har ett stort garage/liten verkstad på min gård med golvvärme draget men ej inkopplat och funderar på om det är en god ide att köra med glykol där eller om man kan göra det enkelt för sig och köra med vatten.

det jag tänkte på var hur det är med strömavbrott (inget vi hittills har haft här)
och även om man kan ha lägre temp i garaget när man inte har tänkt att vara där och jobba.

pannrummet är i garaget med kulvert in till huset.
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_31 detta system har jag förövrigt.
 
Då du ändå har pannrummet där ute så kör med vatten, och håll en temp på ca 15 grader så är det behagligt att jobba där oxå, behöver inte höja o sänka tempen hela tiden.

Har byggt så själv och är nöjd med systemet. Är inte heller utsatt för strömavbrott, men är mer rädd för husets skull om det skulle hända, plattan i garaget håller värmen längre än vad huset gör.....
Har plan på en 12V/230V-konverter för att köra pumparna på om avbrottet kommer, köper en när så händer....
 
Det ska var ett ganska långt strömavbrott om det ska hinna frysa i en uppvärmd betongplatta.
Tänk också på att golvvärme är trögt, så ska du sänka temperaturen när du inte är där och jobbar, så behöver du ha väldigt god planering innan du ska dit och jobba igen. Gärna en dag eller två.
Ska du kunna variera temperaturen något sånär snabbt, så är en aerotemper eller fläktkonvektor att föredra framför golvvärme.
 
ok då törs jag köra med vatten, jo det är nog bäst att ha en jämn temp där inne, de jobb jag gör där är när jag har tid/lust och är svåra att planera.

Eldar med egen ved så det är inga pengar det handlar om, möjligtvis ifall jag behöver bygga en större vebod :rolleyes:

tack för feedbacken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.