Jag ska bygga om en råvind i ett 20-talshus till boyta. Delar av denna råvind är redan utbyggd sedan ca 20 år och man har då valt att bevara det gamla tegelgolvet och har på något sätt lyckats lägga in el-golvvärme i detta golv. Det är otroligt behagligt att gå på och väldigt fint. Jag skulle vilja göra likadant i den del som ska byggas till. Teglet ligger där och ser ut att vara i fint skick. Är det någon som har en aning om hur de kan ha fått dit golvvärmen? De kan väl inte ha brutit upp golvet och sedan lagt dit elvärmen för att sedan lägga tillbaka tegelstenarna??? Det är ju en for emellan varje sten, kan man ha lagt i det där??? Någon som har gjort samma sak? Byggarna har aldrig sett detta och undrade dessutom vad man gör om det går sönder... och det förstås! Inte så kul... men det golv jag har har ju haft golvvärme i 20 år...

Hoppas någon har idéer om detta!
 
Är där raka linjer i fogarna mellan tegelstenarna så kan man lagt ner en värmekabel i fogen.
230V värmekabel finns ner till 4mm.
Det kanske finns en transformator någon stans och då kör man med lågspänning 12-48V och då är tråden mindre än 0,5 mm i diameter ( i princip samma tråd som är till värmen i en bilstol.)
https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarme-12-48v/KELVIN-XK500.htm
Denna har en toridtrafo på 500 VA
 
Redigerat:
  • Gilla
Vitlök
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är där raka linjer i fogarna mellan tegelstenarna så kan man lagt ner en värmekabel i fogen.
230V värmekabel finns ner till 4mm.
Det kanske finns en transformator någon stans och då kör man med lågspänning 12-48V och då är tråden mindre än 0,5 mm i diameter ( i princip samma tråd som är till värmen i en bilstol.)
[länk]
Denna har en toridtrafo på 500 VA
Tack snälla! Ska absolut kolla upp detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.