P
Planerar ett större ingrepp i vårt hus, en gammal skola från 09.... :-/
Har 60 m2 att nyttja till vardagsrum & kök med takhöjd på max 3.10, kan nog bli ganska fräscht när det är klart.
Tänkte lägga vattenburen golvvärme i bjälklaget och toppa det hela med att återmontera vårt gamla brädgolv på topp igen. Brädorna är ca 20 mm efter alla omslipningar genom åren.

Någon som har gjort nåt liknande och kan dela med sig av erfarenheter, ja - förutom att jag måste komplettera bjälklag och så då... lär ju knappast fungera med c/c 900 mellan reglarna :-?
 
Hej

Har just hjälpt min dotter och man med att lägga golvvärme. Med klingsåg och styrskena klöv vi golvplankorna, två snitt mitt på plankan och kunde därefter lyfta bort den 25 mm breda mittdelen. Sågdjup = just igenom. Klingan klarade skråspik. Flyttade i sidled 300 mm (passade oss med plankbredd 100 mm) och sågade två nya spår. Kurvorna fräste vi med 25 mm fräs.

Efter montering av värmeplåtar och 22 mm slang lägger vi parkett. Din leverantör av materielen har anvisning om hur slangen skall placeras

per
 
Hej

Med referens till ovanstående inlägg kan jag berätta vidare för Dig, att vi gjort iordning två rum, det ena enligt ovanstående beskrivning.

I det andra där det gamla trägolvet låg på lägre nivå fräste vi 10 mm spår och höjde nivån med spånplattor tillsågade med bredden 300 - 25 mm. Härigenom har vi åstadkommit de spår som erfordras för plåt och slang.

Denna senare är kanske en framkomlig väg för Dig, den innebär ju kanske att Du inte behöver demontera hela golvet.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.