Planerar att bygga ett fritidshus på lite drygt 60kvm. Gjuten platta.
Elektrisk golvvärme i badrum, luftvärmepump i vardagsrum/kök och några elradiatorer som stöd i sovrum och ev. på loft. Dessutom en centralt placerad kamin.
En granne som ganska nyligen byggt ett Attefallshus upplever att han har kallt på golvet och rekommenderar mig att ha mer golvvärme än jag planerat.
Någon här som kan ge tips?
Jag försöker ju att hålla nere såväl byggkostnader som kommande driftskostnader men vill inte vara dumsnål eller få för låg komfort.
Blir det stor skillnad i pris? Hur skulle ni göra?
 
Beror på om ni ska bo där året runt. Med normal isolering i golven blir dom inte kalla.
 
Bygger du ett nytt fritidshus så har du ju möjligheten att välja hur mycket isolering du har. Det är i viss mån individuellt hur kalla man upplever golv. Men om golven är kalla för att det är dålig isolering så blir det en dubbel förlust med golvvärme. Extra mycket värme läcker ut för att de dåligt isolerade golven är varma och högre förbrukning eftersom direktel drar mer än värmepumpen. Golvvärme kommer under alla omständigheter att ge en högre förbrukning än luftvärmepump. I synnerhet om golven känns kalla utan golvvärmen.
 
Korvgubbe
Ytterligare en nackdel är att golvvärme är tröga system, och i ett fritidshus vill man snabbt kunna ändra om från underhållsvärme till "helgvärme" när man faktiskt ska vistas där.
 
Tack för tipsen!
Låter som jag inte behöver vara orolig för kalla golv om jag isolerar rätt. Läste att man rekommenderar 30 cm cellplast. Mindre och det blir kallt. Mer och man kan få problem med tjälen. Några erfarenheter av detta?
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Ytterligare en nackdel är att golvvärme är tröga system, och i ett fritidshus vill man snabbt kunna ändra om från underhållsvärme till "helgvärme" när man faktiskt ska vistas där.
Ja, det var detta jag tänkte på. Det tar ju ett tag innan golven är varma ch behagliga. Tack för tipset!
 
B Byggsnyggen skrev:
Jag försöker ju att hålla nere såväl byggkostnader som kommande driftskostnader men vill inte vara dumsnål eller få för låg komfort.
Blir det stor skillnad i pris? Hur skulle ni göra?
Jag tycker nog iofs att det är dumsnålt att inte lägga in en värmekabel i plattan när du ändå gjuter den . Det kostar inte mycket och ligger där för evigt sedan. Du kan ju sedan välja hur mycket du använder den. Att bara värma upp platan när det är extra behov kommer begränsa energiförbrukningen.
Titta tex på Kelvin Betong kablarna
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.