K
Hej!

Jag har tänkt gjuta igen ett utrymme som är 4x10 meter stort. Det är en gammal torpargrund, och har lyckats fått dit 300 mm cellplast som jag tänkt lägga golvvärmen på.

Nu till frågorna:

1. Dimension på slang?
2. Hur många slingor behöver jag?
3. Vad är bäst; lägga golvvärmen ovanpå isoleringen eller fixera den ovanpå armeringen?
 
R
Vad ska du värma med , hur ska du styra värmen på golvet och vad blir det för golvbeläggning
1 Jag skulle ta 20 slang då behöver inte vattnet gå så fort , ,
2 Beroende på djup som dom ligger på mellan 30 och 20 cm och 2 slingor
3 Lägga ut nätet och naja på det , då ligger slangen kvar vid gjutning , vid läggning av slangen så brukar den trilskas med att gå sin egen väg , fyll den med varmvatten ( ska komma VV i utändan ) och slå i ett par pluggar i ändarna , efter en timma så är den snäll
 
K
Det ska värmas med bergvärme, men hur den ska styras vet jag ej ännu. Tips? Beläggningen kommer förmodligen bara bli betong som slipas, och eventuellt en liten ytan som kommer att beläggas med klinker.

OK, tack för tips! Hur beräknar jag åtgången utav slang?
 
R
Har ni även vanliga element så behöver dom lite varmare vatten , GV behöver inte högre än 45C på dina breddgrader
vid - 15 C , Bergvärme , fabrikat modell ålder , en del VP kan styra en extern shuntventil
Antal meter och hur tätt slangarna ska ligga är beroende på hur djupt dom ligger i betong eller flytmassa , vet du det ?
Ska ni utvidga med ytterligare GV , i andra rum i framtiden ?
 
  • Gilla
Klanyen
  • Laddar…
Det finns onlineverktyg på hemsidorna för både Roth och Uponor (kanske även hos LK?) där skriver du in förutsättningarna. Det räknar ut hur många slingor du behöver, och ger en komplett lista ned till skruvnivå på vad du behöver köpa.

Listan kan behöva justeras, framförallt om du skall ha radiatorer också.

Vi blandad drift, så värms radiatorvattnet till den temp radiatorerna behöver, och så har du en "shuntgrupp" som blandar ned temperaturen för golvvärmen. Golvet får inte bli för varmt, det kan skada golvbeläggningen. Och bli obehagligt att gå på.

Håller man sig till bara golvvärme så kan värmepumpen producera svalare vatten, vilket ger lite högre verkningsgrad.
 
R
Att gå in och tro att man kan få direkt info hur det ska göras är nog lite att ta i , Allt börjar på ruta ett , vad som finns , vad som tänkts och framför allt värmekälla och vad mer finns . Då är det börja på ruta ett annars kan det bli lite fel
 
K
Det kommer med största sannolik bara att bli denna yta som värms med golvvärme. Huset värms för närvarande inte upp alls. Så det är mycket som är oklart. Tanken är att gjuta med färgad betong 100 mm ovanpå isoleringen nu och sedan slipa ytan.

Senare får röris lösa restrerande =)
 
R
Då kan vara en ide att lägga ett armeringsnät 6 mm rutat och naja slangarna på det , 100 mm gjutning , då går det bra med
300 mm mellan och ha två slingor . När du börjar så lägg tilloppet med början vid yttervägg ( går bra ca 150 mm från )
och in mot mitten , och den andra lika då kommer slangarna upp bredvid varandra på att bra sätt , Tänk på var du kan ha en fördelare och minipanna placerad , samt att slangarna ska bli ca 600-700 , gärna mer över golv för inkoppling
Att räkna på vilka längder det blir så vanlig matte går bra , går 3 sling per 900 mm bredd , kan bli lte mindre eller mer på mitten mellan för att komma rätt på slutet men har ingen betydelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.