Min byggare planerar att använda T2 blue i mitt badrum.
Funkar T2 röd likadant fast "bättre"? Mao, om jag inte tycker att prisskillnaden spelar så stor roll skall jag då be honom använda T2 Röd istället?
Är det bättre att använda reflektorskiva även i badrum eller är det onödigt där?
 
T
Ingen reflektorskiva och det är T2 blå som gäller i ditt fall.
 
ok. Jag har tänkt att styra golvet med knx, går det att göra med T2 blå?
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Inga problem att styra med knx oavsett vilken typ av värmekabel det gäller.

Värmekabeln ska inte gå till rumstermostaten som i vanliga fall, men det får man hoppas att din elektriker har koll på ;)
 
Finns det speciella knx-givare som man gjuter in i golvet och drar till centralen (istället för den vanliga som kommer med om man köper ett T2 blå-paket)?
 
I Sverige är reflectorskivan inte godkänt i våtrum (är det i annat land i norden).
T2 Röd är en värmekabel som reglerar värmen i sig. Mao om solen värmer upp en viss yta genom fönstret minskar kablen sin effekt på denna yta. Väldigt fint om du t ex har en möbel/badkar stående på del av yta.

Det viktiga är kanske i o f s hur mycket du kan flytspackla? Har för mig att det skiljer på röd och blå.

/J
 
tank77 skrev:
Ingen reflektorskiva och det är T2 blå som gäller i ditt fall.
vad är det som avgör att det skall vara blå och inte röd?
 
VikHe skrev:
Du behöver en givare som fungerar ihop med den rumsregulator som ska användas, t.ex: [länk]
Jag skulle gärna vilja att golvvärmen styrs av scenarios i knx, funerar det även om man direktkopplar en givare till t.ex. den schneider-regulator du länkade till?
 
ullberg
Cff skrev:
Jag skulle gärna vilja att golvvärmen styrs av scenarios i knx, funerar det även om man direktkopplar en givare till t.ex. den schneider-regulator du länkade till?
Notera att den regulatorn är bara sensorn som mäter temperaturen (i golvet om man kompletterar med en golvgivare) och omvandlar det till en styrsignal, inte det som faktiskt bryter strömmen till slingan, det behöver du en aktor för att göra.

Styrbarheten påverkas nog inte av att du kopplar till golvsensorn, men lite mer exakt vad är det du vill göra med dina scenarion?

Den ovan länkade scheidern är f.ö. den jag tänkte på i det andra forumet där du tagit upp frågan.

/U
 
erikssonjorgen skrev:
I Sverige är reflectorskivan inte godkänt i våtrum (är det i annat land i norden).
T2 Röd är en värmekabel som reglerar värmen i sig. Mao om solen värmer upp en viss yta genom fönstret minskar kablen sin effekt på denna yta. Väldigt fint om du t ex har en möbel/badkar stående på del av yta.

Det viktiga är kanske i o f s hur mycket du kan flytspackla? Har för mig att det skiljer på röd och blå.

/J
Om jag tolkar broschyren (http://static2.bygghemma.se/files/0d2313cb-32d8-436e-85bf-043aff5b62e0/golvvärmehandbok.pdf) rätt så bygger T2röd 15-30 mm (vet inte vad som avgör om det blir 15 eller 30) medan blå bygger 3-5mm. Vad gör flytspacklet mer än rymmer golvvärmen (behövs det för fallet t.ex.)?
 
ullberg skrev:
Notera att den regulatorn är bara sensorn som mäter temperaturen (i golvet om man kompletterar med en golvgivare) och omvandlar det till en styrsignal, inte det som faktiskt bryter strömmen till slingan, det behöver du en aktor för att göra.

Styrbarheten påverkas nog inte av att du kopplar till golvsensorn, men lite mer exakt vad är det du vill göra med dina scenarion?

Den ovan länkade scheidern är f.ö. den jag tänkte på i det andra forumet där du tagit upp frågan.

/U
ok, då tror jag att jag förstår.
Jag hade egentligen inte tänkt att ens ha ett temperaturvred för golvet i badrummet (och själva ljusknapparna kommer på "europeiskt vis" sitta utanför dörren och inte inne i badrummet) - är det dumt? Om jag inte vill ha ett vred, har du tips på någon annan aktuator man kan koppla en givare till (kan man dra en kabel direkt från givaren till centralen, den sitter bara några meter bort)?
 
Om jag väljer T2röd - vilken uteffekt skall jag sträva efter? 45, 70 eller 100 W/m2)?
 
Cff skrev:
Om jag väljer T2röd - vilken uteffekt skall jag sträva efter? 45, 70 eller 100 W/m2)?
Finns en tydlig tabell i deras broschyr. Beror på om du vill ha komfortvärme eller uppvärmning, hur din isolering är osv. Handlar egentligen om hur tätt du ska lägga kabeln.

/J
 
Om du vill ha en golvvärme som är behaglig hela tiden ska du ha en golvgivare som styr, alla typer av rumsgivare gör att golvet växelvis blir varmt och kallt. Använd Blå det finns ingen orsak att lägga den grövre självbegränsande Röd. Ska du ha slingan för uppvärmning ska du lägga ca 100W/m2, det innebär ca 10 - 12 cm mellan slingorna i golvet. Har man för långt mellan trådarna kommer golvet att bli "randigt" värmemässigt. Det är alltid bättre att ha "för hög" effekt på golvslingan, energimässigt blir slutsumman den samma men man får kortare gångtider på värmen och därmed jämnare värme.
Skillnaden på T2röd ochT2blå är att Röd är självbegränsande som börjar "stänga av sig" vid ca 25 grader och har en begränsad (men lång) livslängd, Blå är en motståndstråd som ger samma effekt oavsett omgivande temperatur och har i princip obegränsad livslängd.
 
  • Gilla
Drajan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.