jag ska renovera badrummet som är på ca 5kvm. tänkte koppla golvvärme till radiator rören - antingen bara till returslingan eller till båda rören med t ex en minikretsventil typ denna från LK (se bifogad PDF).

den verkar dock inte ha så snygg termostat (har inte sett den i verkligheten) dessutom 2m kapillärrör vilket begränsar var den kan sitta. (på övervåning har jag shunt och rumstermostater med tråd - lättare att placera ut)

någon som gjort denna typ av golvvärmeinstallation mot radiator systemet?

har ni använt LK varianten eller något annat?

erfarenheter?
 
inser att denna fråga kanske mer hör hemma i forumdelen "Värme allmänt "

- hur flyttar man ett inlägg?

- man får ju inte skriva samma inlägg på flera ställern.
 
Man ber en moderator flytta tråden. Fixat.

:)
 
Denna minikretsventil fungerar utmärkt för ditt syfte, har haft den i flera installationer och det är ingen som klagat på utseendet ;)
 
rogge_vvs: ok det låter bra - har du haft problem någon gång med att trycket i rören är för lågt för att driva denna?

jag har fjärrvärme och en pump med 3 hastigheter om det spelar roll.


har någon istället gjort egen variant där man kopplar slang i golvet på returen från radiatorn - till golv tillbaka tillreturledningen + 3 ventiler så att man kan välja om vattnet ska gå via golvvärmen eller bara direkt från elementet till returledningen.

det skulle göra att termostaten i elementet även styr golvvärmen - kommentarer?
 
JanneSjo skrev:
rogge_vvs: ok det låter bra - har du haft problem någon gång med att trycket i rören är för lågt för att driva denna?

jag har fjärrvärme och en pump med 3 hastigheter om det spelar roll.


har någon istället gjort egen variant där man kopplar slang i golvet på returen från radiatorn - till golv tillbaka tillreturledningen + 3 ventiler så att man kan välja om vattnet ska gå via golvvärmen eller bara direkt från elementet till returledningen.

det skulle göra att termostaten i elementet även styr golvvärmen - kommentarer?
1. Nej
2. Ja!
Det finns många varianter och de flesta fungerar men jag skulle valt minikretsen.
 
Nåt du bör tänka över är om du vill ha golvet varmt även på sommarhalvåret. I så fall räcker det inte att bara koppla på radiatorsystemet.
 
Jag har nyss installerat detta system. Bifogar några bilder. Det gick väldigt fort för rörmockarn. Inte ens 4 timmar, med lite hjälp från mig. Hur det blir när termostaten kommer på plats får vi se, tycker inte heller att den är så smäcker. Och 2 m kapillärrör tycker jag också var för lite. Jag hade tänkt sätta skåpet in mot angränsande rum för att slippa ha luckan i badrummet, men då skulle termostaten hamnat i duschen. Nu blev det bakom tvättmaskinen istället.

Det ska även bli intressant att se hur mattläggaren gör för att ansluta mattan mot skåpet
 
  • DSCN7838.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN7859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN7849.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står förresten att man måste ha 20 mm VP-rör för att kunna trä i kapillärröret, men det går fint med 16s rör också, om man inte har allt för många och snäva kurvor. På bilden syns 16s rör, inga problem att få i kapillären.
 
för en novis inom detta: vad har kapillärröret för funktion?
 
Det är röret (eller tråden?) som går mellan termostaten och minikretsventilen.
 
Jag har samma badrumsyta (5 kvm) och funderar på att ersätta radiatorn i badrummet med vattenburen golvvärme. Jag har dock 1-rör, vilket enligt LK inte fungerar ihop med deras minikretsventil. Vad göra om man har 1-rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.