Hej!
försöker förstå hur golvvärmen fungerar, intresset utlöst av att ett rum inte ville reglera ner.
Bilden är från övre plan (finns golvvärme och fördelare även i nedre plan) och när bilden tas är det bara två givare som har batterierna isatta, så 1, 2, 4, 6 och 7 lyser rött.
Nummer tre lyser inte alls, vilket jag tror betyder att givaren inte kallar på värme, men ställdonet är om jag fattar det hela rätt öppet och vatten strömmar i slingan, men det är nog inte så konstigt då lampa 3 lyste grön precis innan bilden togs.
Det som är fel är nummer 5. Den givaren har inte kallat på värme på länge, men den stänger aldrig. Och flickan som bor i det rummet vill ha det kallt.... Sladden mellan position 5 på centralenheten och ställdon 5 är rätt dragen.
Golvvärmesystem med styrenhet, röda lysdioder tända vid vissa anslutningar och omringad termostatventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågor:
A. Har någonstans sett bild på att ngn tagit bort ställdon/hatt, och därmed kan man mekaniskt kontrollera om det går att "trycka ner pinnen". Hur tar jag bort den? (Försökt att vrida/dra, men vet inte hur mycket jag ska våga ta i)
B. Har centralenheten ngn logik som kan vara orsaken? Ställer frågan bl.a. mot bakgrund att de batterilösa givarna har varit batterilösa ganska länge.
C. Vilken funktion har slingan längst till höger i bild?
D. Jag får känslan att nedervåningen behöver högre temperatur än övervåningen. Kan fördelaren ens stänga alla slingor, eller måste det finnas ett flöde?
Tacksam för svar på frågor eller tips förövrigt!
vh / Henrik
 
Kan någon tipsa vad avser fråga A?
Tycker jag tagit i en del, skruvat, vrickat. Är det bara att ta i mer och dra rakt uppåt? Eller har jag missat nåt smart, kan inte hitta på LKs hemsida.
 
P phile skrev:
Kan någon tipsa vad avser fråga A?
Tycker jag tagit i en del, skruvat, vrickat. Är det bara att ta i mer och dra rakt uppåt? Eller har jag missat nåt smart, kan inte hitta på LKs hemsida.
Kan detta vara till nån hjälp?
Skärmdump av en användarmanual för LK Ställdon med text om termoelektrisk ställdons användning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Det är precis som @FredrikR skriver en knapp på varje ställdon som måste tryckas in och samtidigt drar man rakt uppåt. Har denna central och ställdon på landet men inte där nu så jag kan inte ta en bild men knappen sitter mitt emot ingången för sladden (så för dig ”in mot väggen”), i nederkant av ställdonet

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jamen tack! Efter att jag hittat knappen så gick det ju lättare att ta bort :)
Piggen går att trycka ner och tycks löpa friktionsfritt. Rätt mycket motstånd dock, tillräckligt för att jag (som bleknosad kontorist) vill ha ngt mellan pigg och pekfinger om jag ska trycka den i botten.
Satt tillbaka den nu och får se om den reglera som den ska, i samband med detta blev "hatten som visar blått" nedtryckt, så antar att den nu är stängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.