Vi inreder en källare, bla ett lekrum på 20 kvm, huset är från 1936, oisolerad betongplatta.
Det blir vattenburen golvvärme som ska värma rummet dvs inga radiatorer.

Vi har olika alternativ till golvet, plastmatta, parkett,m.m., men är mest sugna på heltäckningsmatta eller ev. nålfilt.

Hur blir det då med värmen i rummet?

Är det helt galet att välja heltäckningsmatta, kanske bättre med plastmatta?

Parkett tycker jag kan bli lite hårt och halt.


Tacksam för synpunkter.
 
Om jag förstått det rätt så avger inte mattan värme speciellt bra så att värma rummet kan nog bli knepigt. Men jag har aldrig provat, har klinker och laminat på golvvärmen.
 
OK, vi vill ju helst värma upp rummet.
Någon annan som gjort något liknande?h
 
För att golvvärmen skall funka så vill du ha något som har direktkontakt med golvet. Klinker är bäst, limmad plastmatta är halvbra, löst liggande klickgolv ännu sämre och heltäckningsmatta är i princip 5mm med isolering.
 
Heltäckningsmattan är väl snarare bra om golvet under är kallt, inte varmt.
 
OK, tack allihop!

Vi var sugna på heltäckningsmatta, men om rummet inte värms upp går det ju inte.
 
Ja, alltså nån värme lär det ju bli, men mattan lär göra att den får lägre verkningsgrad eller hur man ska uttrycka det.
 
OK, jag förstår.

Vi funderar nu på en sportmatta istället, tittade på detta hos en granne. Det är som en lite tjockare plastmatta som sviktar lite, lite som kompakt skumplast.

Jag undrar hur det är med värmeledning på en sådan?
 
Där tror jag nog det är lite samma som med heltäckningsmattan tyvärr, kanske "isolerar" ännu bättre än heltäckningsmattan. Om jag har förstått rätt vad sportmatta är :)
 
Jo, risken finns väl att sportmattan isolerar och inte leder värme ,men hos grannen som hade den var det varmt i rummet.

Alternativet annars är väl en plastmatta helt enkelt, men vore bra med ngot mjukare för barnen.
 
Kanske ändå bättre att ha radiatorer och fritt kunna välja golvbeläggning med hänsyn till barnen?
 
Mr Handyman skrev:
Kanske ändå bättre att ha radiatorer och fritt kunna välja golvbeläggning med hänsyn till barnen?
Det tror jag med, ska det bli bra med golvvärme måste man ha ett golv som är hyfsat lämpat för att leda värme.
Vill man ha ett mjukt "tygaktigt" golv är radiatorer bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.