Jag håller som bäst på med att renovera en smula i mitt hus. Hade tänkt plocka bort de gamla sektionsradiatorerna till förmån för golvvärme.

LK VS2 Prefab för åtta slingor 16mm på glespanel är vad jag funderar på.

Jag har idag en slinga på 1" (33.7mm) som lägligt löper förbi hallen där jag kan tänka mig skåpet (huset har flera slingor). Jag kommer på denna slinga att plocka bort fem sektionsradiatorer. Passar även på att lägga 95mm isolering i ytterväggarna (på insodan). Huset är idag oisolerat timmerhus från slutet av 1800-talet.

På denna 1" slinga finns även två ¾" stigarledningar till övre plan.

Nu till den stora frågan: Kan jag utan att förvänta mig problem ansluta VS2'an på 1"-stålet med 28mm koppar via ett avstick, och samtidigt ansluta de befintliga stigarledningarna till 20mm pex (efter VS2an), eller blir det för snålt? Kan de gamla radiatorerna på stigarledningarna samsas med VS2an på samma slinga?
 
O
Kort svar.
Nej.
 
O
Men om du räknar på flöden i hela huset och fördelar om detta så kommer det förmodligen att fungera, mem det kräver instrypning av korrekta Kv-värden.
 
Det fungerar inte för att VS2an utarmar slingan på värme så stigarna efter inte får tillräcklig värme?

Kräver golvvärmen högre effekt än de fem radiatorerna dom plockats bort?
 
O
Golvvärme schablon dimensioneras till 55w/m2.
En Vs2 är max 200m2.= 11kw.

Det kommer fungera om du justerar systemet. Men det är inte bara koppla in det och tro att det går smärtfritt, du kommer stjäla en stor del av trycket till golvvärmen
 
Handlar om kanske 70 m² i detta fall.

En stor del av trycket till golvvärmen? Hur yttrar sig detta? Sämre kräm i hela värmesystemet, eller bara det som ligger efter VS2an?
 
O
Det beror helt på.

Vattnet är lat och vill alltid gå den lättaste vägen.
Det som ligger tidigt i systemet har bra tryck och ska strypa hårdast.
Sen beror det på antal böjar, dimensioner temp och effektoch ventiler hur det skall strypa in.
Men ett vanligt fel med "kompletterande installationer" är att man upplever dålig cirkulation på någon av delarna, detta kan vara komplicerat att hitta om man inte har bra systemförståelse. Och många rörmokare har inte fått utbildning i den delen. Så mångas rekommendationer blir ofta att komplettera med störa pumpar och dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.