Renoverade källarbadrummet på cirka 20 kvm för 4,5 år sen och hade yrkesmän hemma för att lägga in golvslinga (el) och installera termostat från Ahlsells A-collection. Termostaten är digital och kommer från danska OJ Electronics. Allt funkade fint i cirka 3 år då golvet plötsligt slutade värmas upp. Efter lite felsökning på egen hand kom jag fram till att golvgivaren sagt upp sig och jag fick en ny golvgivarkabel (som löste problemet) på goodwill från Ahlsell.

Sen dess har det varit varmt och behagligt tills nu en vecka innan jul då jordfelsbrytaren som endast är kopplad på badrummet började lösa ut och 10A säkringen sköts i proppskåpet. Jag bytte säkring (den trasiga var extremt varm) och slog på jordfelsbrytaren igen men efter cirka 30 sek, dvs då det känns som att termostatens initieringsfas är över och golvet ska börja värmas, löstes jordfelsbrytaren ut. Nu påbörjades operation felsökning igen, dvs allt annat i badrummet som belysning och handdukstork stängdes av men jordfelsbrytaren löser ut ändå och 10A säkringen går cirka var 2-3:e gång som jordfelsbrytaren löses ut. Med allt annat igång och golvvärmen avstängd fungerar allt hur bra och länge som helst.

Jag har testat med en annan, äldre analog termostat från OJ Electronics, då funkade golvvärmen i nästan exakt ett dygn innan jordfelsbrytaren började lösa ut även med denna. Jag har även testat med en ny golvgivarkabel utan bättring. Hade även en elektriker från firman som installerade golvvärmen över på en snabbkoll innan jul, han mätte upp golvslingan ("verkar ok" sa han), kopplade loss termostaten och installerade den igen, då höll sig golvuppvärmningen igång i 10-15 minuter (med den digitala termostaten), lagom tills dess elektrikern hunnit lämna vår tomt, sen löste jordfelsbrytaren ut igen.

Nu kommer det lustiga, efter det att jordfelsbrytaren löst ut när elektrikern lagom lämnat vår tomt och jag återigen bytit säkring och slagit till jordfelsbrytaren fungerade nu golvvärmen i dryga 3 dygn (!) med konstant värme på 23 grader inställd. Varmt och skönt utan krångel, tills juldagsmorgonen då jordfelsbrytaren löst ut igen någon gång under natten. Efter detta har jag avverkat två förpackningar 10A säkringar och givit upp. Golvet får förbli kallt tills elfirman kommit på besök igen för mer avancerad felsökning. Hur nu en sån felsökning ska gå till... eftersom felet kan uppstå efter allt mellan 30 sek och 3 dygn så kan det kanske bli lite klurigt.

Någon som har några idéer? Kan det vara så att jag har två halvrisiga termostater som jag växlar mellan? Eller kan all jul-relaterad belysning på andra håll i kåken på något sätt orsaka att golvvärmen, som har sin egen jordfelsbrytare och säkring i proppskåpet, inte pallar? Att de säkringar som gått under dessa veckor alltid varit jättevarma bör väl tyda på överbelastning? Min värsta skräck är ju att slingan i golvet ska vara defekt på något sätt, att bila upp klinkers osv som start på det nya året vore mindre kul...

Alla funderingar/synpunkter uppskattas...
 
Redigerat:
Det är ganska enkelt att med en "Megger" kontrollera om och vart det är nån skada på golvvärmeslingan. Har du "rätt" fabrikat på golvvärmen och installatören fyllt i och skickat in papperna kommer "fabrikanten" stå för hela kostnaden för ev arbete och matr., även ytskikten. Kolla med den som lade slingan första gången.
 
Ytan är visserligen stor, men en 10 A säkring borde räcka. Är den brännhet så har det gått närmare 20 A genom den!
Det borde märkas på något sätt, t.ex genom ett extra varmt golv, åtminstone fläckvis? Och det bör gå att mäta genom att mäta strömmen. Att JFBn dessutom löser tyder på att värmekabeln är skadad till den grad att det blivit överledning till skärmen i kabeln.
Är det mer än 1 slinga så kanske den felaktiga går att koppla ur under tiden.
 
Bo.Siltberg skrev:
Att JFBn dessutom löser tyder på att värmekabeln är skadad till den grad att det blivit överledning till skärmen i kabeln.
Är det mer än 1 slinga så kanske den felaktiga går att koppla ur under tiden.
Verdammt, får försöka få över installatören med en megger nu efter helgerna. Känns det inte mystiskt om en elgolvslinga (det är bara en) som lagts in av en fackman mellan betongplatta och klinkergolv ska ha skadats efter att ha fungerat prickfritt i 4,5 år?
 
Det är därför det är bra att ha en ordentlig garanti - ni registrerade väl installationen hos tillverkaren ;)
 
Jag har för mig att elektrikern fyllde i nån lapp efter installationen, skrev ner nåt värde efter att ha mätt upp slingan osv men sen hoppas jag att han postade den också, och att A-collection har bra garantier...
 
Ja, hoppas det löser sig. Glöm inte bort att uppdatera oss om hur det gått efter elektrikerns besök!

//Patrik
 
Felet kanske bara visar sig när golvet blir varmt och dessutom kanske påverkas av hur/när man gått sist på olika ställen på golvet?

Jag upprepar Bo's fråga:
Har 10A-säkringarna varit kalla, ljumna/varma eller till och med brännheta?
 
Jag ställde aldrig en sådan fråga...
 
Sorry, jag läste fel. :blushing:

Då ställer jag frågan istället: hur varma har propparna varit då de gått?
 
TS föregick din fråga ;)
onbird skrev:
den trasiga var extremt varm
jättevarma
 
Hursomhelst, känns som att säkringarna både varit extremt varma och rätt kalla. Det har som sagt gått åt närmare 3 paket (18 st) under de senaste veckornas felsökning och kast mellan hopp och förtvivlan. Jag vet helt säkert att första gången säkringen gick när jag var hemma så var den riktigt, riktigt varm, inte så att jag brände mig men snudd på. Senare så har säkringarna både varit råheta, ljumna och kalla, det varierar. Golvslingan är hursomhelst 90 meter såg jag nyss på kvittot från Ahsell, om den informationen kan vara till nytta för någon av er...
 
Att den kommer från Ahlsell och är installerad av en behörig elinstallatör borgar för att du kommer att gå skadelös från detta, förutom obäket att vara utan badrum nån vecka.
 
Bo.Siltberg skrev:
TS föregick din fråga ;)
Ooops :blushing: ;)
 
En snabb uppdatering för de som är intresserade. Har pratat med både Ahlsell och elektrikern som installerade golvet och båda parter tror att felet finns i slingan i golvet. Deppigt om det är så iofs, men Ahlsells A-collection ansvarige har varit mycket trevlig och tillmötesgående så det verkar i dagsläget som att vi kommer att få detta löst på slingans 10-åriga garanti. Nästa steg är att få besök av en specialist på felsökning av såna här golvvärme-problem, han verkar dock jobba över hela Sverige så det kan kanske dröja en stund tills han har vägarna förbi Västerås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.