Hejsan!
Jag bor i en 50-tals villa med källare och funderar på att dra in vattenburen golvvärme till badrummet. Funderar då om det skulle funka om man slår upp slang i taket i källaren istället för att riva upp golvet i badrummet. Sedan på med cellplast. Det är ju bara trägolv med klinkers på så jag tänkte att det borde väl gå? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Tveksamt, blir mycket material värmen ska orka upp igenom.
Hur är det gjort?
betongbjälklag och uppreglat ovanpå eller bara träbjälklag?
 
Har inte gjort någon noggrann genomgång men jag skulle gissa på träbjälklag.Frågan är hur pass tjockt det kan vara, det är då väldigt lyhört.
 
Är det bara 22 mm spånskiva kan det gå men du kommer att tappa väldigt mycket effekt. Du måste lägga någon "reflektor" under också, typ aluminiumplåt och sen isolera under det. Vattenburen golvvärme håller ju som mest 45 grader och sällan så högt om det inte är varmt ute så det är tveksamt om du kommer att märka av någon värme i golvet i badrummet...
 
Förlorar man verkligen effekt, är det inte bara större tröghet i systemet med tjockare lager ner till slingan? Energin i golvet är den samma oavsett tjockleken, och med rätt isolering och reflektor under borde den kunna styras åt rätt håll = uppåt.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
S sulfobus skrev:
Förlorar man verkligen effekt, är det inte bara större tröghet i systemet med tjockare lager ner till slingan? Energin i golvet är den samma oavsett tjockleken, och med rätt isolering och reflektor under borde den kunna styras åt rätt håll = uppåt.
w

Hur gick det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.