Hej.
Min första tråd här så ni har ha lite överseende med frågeställningar:)

Nyinflyttade i ett äldre radhus som köptes från dödsbo. Golvvärme finns installerat i kök + hall se bild. Det är inkopplat på fjärrvärme men jag känner ingen värme alls, radiatorer som också går på fjv fungerar. Händer inget när jag snurrar på termostaten. Kan givaren vara trasig? Hur vet jag vilken värme den är inställd på?

Har inga papper på installation eller något annat så jag vet ingenting om golvvärmen dessvärre.

Tack på förhand!
 
  • Värmesystemets cirkulationspump och anslutande rör vid en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cjm_bn skrev:
Hej.
Min första tråd här så ni har ha lite överseende med frågeställningar:)

Nyinflyttade i ett äldre radhus som köptes från dödsbo. Golvvärme finns installerat i kök + hall se bild. Det är inkopplat på fjärrvärme men jag känner ingen värme alls, radiatorer som också går på fjv fungerar. Händer inget när jag snurrar på termostaten. Kan givaren vara trasig? Hur vet jag vilken värme den är inställd på?

Har inga papper på installation eller något annat så jag vet ingenting om golvvärmen dessvärre.

Tack på förhand!
Hej!
Två snabba tips att börja med:
Ventilerna nere vid golvet verkar stå i avstängt läge, gjorde dom det när ni provade?
Verkar pumpen snurra?
 
Tack för svar!
Ventilerna har stått så från att vi tillträde. Har ändrat på ventilerna men inte märkt någon skillnad. Hör inget ljud från pumpen men den är åtminstone varm i nedkant.
 
S
C cjm_bn skrev:
Tack för svar!
Ventilerna har stått så från att vi tillträde. Har ändrat på ventilerna men inte märkt någon skillnad. Hör inget ljud från pumpen men den är åtminstone varm i nedkant.
Är rören till cirkpumpen varma också?
 
S SueCia skrev:
Är rören till cirkpumpen varma också?
Hej. Nej, inga rör är varma. Endast pumpen som är lite varm.
 
S
C cjm_bn skrev:
Hej. Nej, inga rör är varma. Endast pumpen som är lite varm.
låter ju som att pumpen är trasig. skruva ut den spårade skruven i mässing, då ska du kunna se om det roterar där inne.
 
S SueCia skrev:
låter ju som att pumpen är trasig. skruva ut den spårade skruven i mässing, då ska du kunna se om det roterar där inne.
S SueCia skrev:
låter ju som att pumpen är trasig. skruva ut den spårade skruven i mässing, då ska du kunna se om det roterar där inne.[
S SueCia skrev:
låter ju som att pumpen är trasig. skruva ut den spårade skruven i mässing, då ska du kunna se om det roterar där inne.
Öppnade upp den skruven. Det snurrar på inne i pumpen och en hel del gammalt vatten rann ur…
 
S
C cjm_bn skrev:
Öppnade upp den skruven. Det snurrar på inne i pumpen och en hel del gammalt vatten rann ur…
Det låter ju helt normalt, fattar inte varför inte rören blir varma då.. Någon bättre lämpad får hjälpa vidare
 
Är det ens tillräckligt kallt ännu för att (kännbar) värme ska matas ut av shunten?
Ta ett foto på fjärrvärmecentralen, och specifikt på ev. prylar med inställningsmöjligheter.

Termostaten på bilden där ska bara begränsa så du inte får ut för varmt vatten i golvvärmen, lämna den där den stod. Ser ut som det är avstängt där nu, men kan tolka fel där. Har dock aldrig sett att känseldelen av termostaten hänger utanför sådär.

Ser även ut som ballofixerna (längst ner med blå spakar) är avstängda? Har du provat att vrida på dem?
 
Redigerat:
J Jaif skrev:
Är det ens tillräckligt kallt ännu för att (kännbar) värme ska matas ut av shunten?
Ta ett foto på fjärrvärmecentralen, och specifikt på ev. prylar med inställningsmöjligheter.

Termostaten på bilden där ska bara begränsa så du inte får ut för varmt vatten i golvvärmen, lämna den där den stod. Ser ut som det är avstängt där nu, men kan tolka fel där. Har dock aldrig sett att känseldelen av termostaten hänger utanför sådär.

Ser även ut som ballofixerna (längst ner med blå spakar) är avstängda? Har du provat att vrida på dem?
Hej. Eftersom att elementen är varma så tänker jag att även golvvärmen skulle vara igång då det är fjv på båda?
Jag har ingen egen fjv-central. Det är en samfällighet där tidigare ägare kopplat på golvvärme på inkommande fjv. Ballofixerna har jag testat åt varje håll ett dygn i taget utan att ha märkt någon skillnad. Såhär ser termostaten ut och den är helt öppen..

Tack för hjälp! :)
 
  • Närbild av en öppen termostat med siffror och stjärnsymbol monterad på en radiatorventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Jag har ingen koll på fjärrvärme eller golvvärme, så ta det för vad det är, men det händer ju att termostaterna på radiatorer fastnar så de är stängda även om man skruvat ut dem max. Kanske kan lossa den och känna att piggen löper fritt (om sådan finns).
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.