Har en Nibe fighter 310p i ett fritidshus. Stängde av cirkulationspumpen i somras för vi får så rackarns varmt (behöver AC för att kyla).

Som ett brev på posten så fungerar inte golvvärmen nu när det blir kallt.

Har lokaliserat felet till shuntningen. Antingen motorn som är trasig eller styrningen.

Kan inget om kretskort men kan någon se något fel här?

@Josth som verkar vara en klippa: i manuellt shuntläge låter det precis som i ett inlägg du kommenterade för flera år sen:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77051.0

Precis samma skrapande ljud.
 
  • Öppet elektronikskåp med kretskort, kablar och komponenter inuti, installation eller underhåll pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med anslutningar och kablar inuti en elektronisk enhet eller system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronik med kretskort, kondensatorer, anslutna kablar, reläer och kontaktstift inuti ett tekniskt system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kretskort med reläer, säkringar och färgade kablar i industriell eller teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassiker stänga av pumpen över en sommar, då vill den inte gå rätt, kärvat fast. Snurrar den så kommer den att tystna. På bild 3, relät högst upp har brända kontakter ( helt svart kåpa ) och behöver bytas innan värmen knäcker kortet. Ser ut på schemat att det är för kompressorn. Det sitter säkringar på kortet med reläna, är dom hela.
 
  • Gilla
Spenzer
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klassiker stänga av pumpen över en sommar, då vill den inte gå rätt, kärvat fast. Snurrar den så kommer den att tystna. På bild 3, relät högst upp har brända kontakter ( helt svart kåpa ) och behöver bytas innan värmen knäcker kortet. Ser ut på schemat att det är för kompressorn. Det sitter säkringar på kortet med reläna, är dom hela.
Tack för snabbt svar! Misstänkte att kontakten inte skulle vara svart. En jättedum fråga… hur ser en säkring ut som inte är hel?
 
På foto 3 under den blå grejen sitter en glasrössäkring, men den ser hel ut, en tråd rakt igenom i glaset. Sen det med relät som bör bytas, på någon sida eller upptill så står det vad det heter, kostar ca 75 kr max. Tar du hem någon så byts kortet rakt av för 2 kkr . Fixar du ett relä eller någon annan, så löder en datareparatör det på en halvtimma.
 
  • Gilla
Spenzer
  • Laddar…
Cirkulationspumpen kan man ofta hjälpstarta med en skruvmejsel om den inte vill snurra.

Shunten går enkelt att se om den fungerar genom att ändra ratten "förskjutning värmekurva" många steg uppåt eller neråt. Den ska då öppna respektive stänga.
 
J Josth skrev:
Cirkulationspumpen kan man ofta hjälpstarta med en skruvmejsel om den inte vill snurra.

Shunten går enkelt att se om den fungerar genom att ändra ratten "förskjutning värmekurva" många steg uppåt eller neråt. Den ska då öppna respektive stänga.
Tack Josth! Hur ser man om shunten öppnar?
 
J jonaserik skrev:
På foto 3 under den blå grejen sitter en glasrössäkring, men den ser hel ut, en tråd rakt igenom i glaset. Sen det med relät som bör bytas, på någon sida eller upptill så står det vad det heter, kostar ca 75 kr max. Tar du hem någon så byts kortet rakt av för 2 kkr . Fixar du ett relä eller någon annan, så löder en datareparatör det på en halvtimma.
Ska se om jag hittar någon info om vad relät heter och sen leta upp bra ställe att handla det. Jag har en egen lödkolv… tror du jag kan lösa det själv?!? ”…hur långt är ett snöre…” inser jag att den frågan kan kategoriseras som 😂
 
Spenzer Spenzer skrev:
Tack Josth! Hur ser man om shunten öppnar?
Beror på vilken av shuntarna du har i din 310P. Markeringen rör sig mot mera rött är det vanligaste, annars att markeringen rör sig upp mot 10 från 0.
 
J Josth skrev:
Beror på vilken av shuntarna du har i din 310P. Markeringen rör sig mot mera rött är det vanligaste, annars att markeringen rör sig upp mot 10 från 0.
Aha… jättetack 👏 Hur kan ni vara så kunniga på det här knepiga området!!
 
  • Svart reglage med skalorad och vita markeringar under rör och maskindelar. Skuggigt, industriellt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Cirkulationspumpen kan man ofta hjälpstarta med en skruvmejsel om den inte vill snurra.

Shunten går enkelt att se om den fungerar genom att ändra ratten "förskjutning värmekurva" många steg uppåt eller neråt. Den ska då öppna respektive stänga.
Shunten rör sig fram och tillbaka när jag förskjuter värmekurvan kraftigt till höger och vänster. Så den verkar ju fungera!
 
Fint. Visar utegivaren rätt temperatur? Då ska shuntningen fungera som den ska.
 
  • Gilla
Spenzer
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fint. Visar utegivaren rätt temperatur? Då ska shuntningen fungera som den ska.
Kanal 3 visar på 1 plusgrad ute och termometer visar 0,6 plus så det verkar stämma.
 
Nu har jag beställt ett nytt kretskort och ska prova att byta det själv. Såg att Nibe hade en instruktion om hur fästa det nya som är mindre till storlek än det gamla. Håll tummarna…

Det jag kan konstatera nu med hjälp av IR-mätare är att två av mina slingor släpper temp från ingående till utgående vattenrör. Det är även lite varmt i dessa rum. Tre av slingorna har nästa samma ingående temp som utgående så jag gissar att dessa står still, de rummen är givetvis ff kalla. Ngn som har samma utmaning?

Jag har luftat systemet minst 6-8 ggr senaste tre veckorna och ingen luft i slingorna.

Jag kalibrerade även inställningarna på rattarna på ingående fördelare. Såg att öppna upp de röda ventilerna, sätta ringen under i rätt läge och sen ställa rätt värde på ventilen (de röda). Låter rörigt men jag följde Nibes instruktion för att hamna rätt.
 
Varför ska du byta kretskort? Verkade ju som allt fungerade som det skall?

Kan det vara så att golvslingorna rent av behöver spolas?
 
Tycker mig se en kontakt som har gått sönder.

Spolar man rent slingorna?!? Bara kopplar på slang och spolar?!?
 
  • Elektronisk kretskort med reläer, kablar, komponenter synliga, teknisk utrustning intern vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk kretskort, kondensator, reläer, kablage, teknisk utrustning, elektrisk installation, komponenter, ingenjörsvetenskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.