Hej,

Det verkar som att mitt upponor golvvärmesystem har lagt av och det börjar bli riktigt kallt i rummen (temp går ner för varje dag som går) men jag fattar inte vad det beror på.

Nån som har erfarenhet av något liknande?
 
  • Upponor golvvärmesystem med etiketterade rör och reglage i ett skåp, termostater och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka av ställdonen (blåa hattarna) och kontrollera att ventil-"piggen" inte fastnat. Lämna ställdonen avplockade.
Nu borde det bli varmt igen, även om det kan ta ett dygn eller två innan det kommit ikapp igen.

När du nu har värme igen kan du lugnt kontrollera om ställdonen är hela eller trasiga och byta ut vid behov.
 
J Jaif skrev:
Plocka av ställdonen (blåa hattarna) och kontrollera att ventil-"piggen" inte fastnat. Lämna ställdonen avplockade.
Nu borde det bli varmt igen, även om det kan ta ett dygn eller två innan det kommit ikapp igen.

När du nu har värme igen kan du lugnt kontrollera om ställdonen är hela eller trasiga och byta ut vid behov.
tack för svaret. Jag tog av dessa och ventil-”piggen” verkar inte har fastna. Jag satte sedan tillbaka dom men ändå ganska löst och ändå temperaturen går ner dom senaste 3 dagarna och golvet är iskallt.
 
Plocka av dem igen och låt de vara av nu.
Motionera även ventilerna försiktigt.
Du borde kunna känna på rören att det går ut varmt vatten i dem. Går även mäta med t.ex. en IR-termometer.

Det ser rätt nytt ut, hur gammal är anläggningen?
 
J Jaif skrev:
Plocka av dem igen och låt de vara av nu.
Motionera även ventilerna försiktigt.
Du borde kunna känna på rören att det går ut varmt vatten i dem. Går även mäta med t.ex. en IR-termometer.

Det ser rätt nytt ut, hur gammal är anläggningen?
jag provar det, tack. Huset byggdes 17-18 och vi köpte det i sommras.
 
Är det så pass nytt så borde inte ställdonen eller ventilerna krångla.
Ni har alltså inte tidigare upplevt en vinter i det huset.

Hur kallt är det ute?
Hur varmt är det i rummen nu?
Kan du mäta temperaturen på golven med en IR-termometer?
 
J Jaif skrev:
Är det så pass nytt så borde inte ställdonen eller ventilerna krångla.
Ni har alltså inte tidigare upplevt en vinter i det huset.

Hur kallt är det ute?
Hur varmt är det i rummen nu?
Kan du mäta temperaturen på golven med en IR-termometer?
Det stämmer, första vinter i huset men det har fungerat hittills, dock har den gått upp och ner varje dag.

Sedan igår har temperaturen i rummen varit oförändrad på allt mellan 17,8 i hallen till 20,22 i det varmaste rummet och allt mitt emellan medan vi har ställt termostaterna på 21,5.

Jag har inte IR termometer men golvet känns inte varm.

utetemperatur runt 0 dom senaste dagarna.
 
Enligt golvvärmeteknikern så ska det då inte vara nåt fel i golvvärmen utan i pannan.

Tittar jag i pumpcentralen så ser jag nedan, att jag har ställt temp på 45 (set) men endast 25 som står på vattnet.

Kan det vara anledningen till varför huset inte värms upp som den ska? Och i så fall har ni tankar på vad felet kan vara?

Ursäkta om det kanske är frågor som en 5årig hade kunnat svara men jag är ju helt ny i detta sammanhang...
 
  • Värmepumpens kontrollpanel visar inställd temperatur 45 och aktuell temperatur 25 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid 0 grader ute kommer du inte känna att golven är varma, därför en IR-termometer är bra att felsöka med.
Vad har du för panna? Din bild är för liten för att man ska kunna utläsa så mycket från den.
Kan det vara så att pannan inte orkar med och du inte aktiverat elpatronen? I en värmepump är det vanligt att man stänger av elpatronen på sommaren.
 
Den är från ES och teknikern byte elpatronen i september. Den ska vara aktiverad men ändå får man inte hög temperatur.

Det som står på den vita panellen är "set temp 45" och sedan "water temp 25". Jag tolkar det som att det är 25 grader som pumpen producerar och sedan med elpatronen, blir det 29 grader som kanske är för lågt för golvvärmen?
 
Du behöver ge lite bättre info än så.
Vad för typ av panna är det? Värmepump?
Modellnummer?
Kan du även lägga upp en större bild så det går att läsa av vad som står på displayen t.ex?
 
J Jaif skrev:
Du behöver ge lite bättre info än så.
Vad för typ av panna är det? Värmepump?
Modellnummer?
Kan du även lägga upp en större bild så det går att läsa av vad som står på displayen t.ex?
J Jaif skrev:
Du behöver ge lite bättre info än så.
Vad för typ av panna är det? Värmepump?
Modellnummer?
Kan du även lägga upp en större bild så det går att läsa av vad som står på displayen t.ex?
Det är en luft-vattenvärmepump från ES. Bifogar bilder som förhoppningsvis ger svar :)
 
  • Display på en luft-vattenvärmepump som visar aktuell och inställd temperatur, klockslag och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en luft-vattenvärmepump från ES med tekniska specifikationer och miljömärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snurrar fläkten i utedelen? Drar den ström ? Det där är inte världens bästa pump tyvärr.
 
I InsidersUnited skrev:
Snurrar fläkten i utedelen? Drar den ström ? Det där är inte världens bästa pump tyvärr.
Fläkten snurrar som vanligt. En annan sak som slog mig nu, agreggaten på utsidan har omplacerats och framsidan (fläkten) tittar mot en annan vägg med ungefär 75cm avstånd. Enligt teknikern som omplacerade den, det skulle inte påverka och man litar ju liksom en tekniker om man inte kan själv. Anser ni att det är alldeles för nära? Jag kan tyvärr inte jämföra med hur det var innan då jag inte bodde i huset.

Tack för din kommentar.
 
Det låter inte så bra, kan du ta en bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.