Hej, fick golvvärme installerat idag, elektrikern åkte så fort han hade kopplat in elen i centralen och sa att allting fungerade innan han åkte. Men det är fortfarande inte varmt på golvet. Det är blå t2 kabel med pentair termostat. Kan tillägga att den är inkopplat på en säkring med jordfelsbrytare. Vad kan ha gått fel? Någon speciell inställning man bör göra ? Den lyser och signalerar att den ska ge värme ( har en likadan termostat + slinga på nedervåningen).
 
Är det inte bara hederlig gammal tröghet i golvet då så det dröjer ett tag innan materialet blivit varmt?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Är det inte bara hederlig gammal tröghet i golvet då så det dröjer ett tag innan materialet blivit varmt?
haha utveckla gärna "tröghet" vilken tid på ett ungefär talar vi om ? stod på 35 grader i ca 1 timme utan att jag märkte någon skillnad
 
Termostaten kandke behöver kalibreras.
Sätt den på 30 grader och se om det blir varm.
Det ska inte ta mer en halvtimme att känna värmet.
 
L Lars48 skrev:
Termostaten kandke behöver kalibreras.
Sätt den på 30 grader och se om det blir varm.
Det ska inte ta mer en halvtimme att känna värmet.
testade att kalibrera den, kalibrera den till 18grader (vet inte hur varmt det är inne men på ett ungefär), står på 32 grader nu iallafall.
 
Panor82
Jag skulle vänta 12-24h har du ingen värme efter 24h skulle jag bli orolig .
 
D Datagubben skrev:
testade att kalibrera den, kalibrera den till 18grader (vet inte hur varmt det är inne men på ett ungefär), står på 32 grader nu iallafall.
Gör en fabrik återställning. Är den NRG temp eller DM ?
 
Har man gjort de obligatoriska kontrollmätningarna på slingan, före och efter ingjutning?
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Gör en fabrik återställning. Är den NRG temp eller DM ?
är en NRG-DM termostat
 
L lordi skrev:
Har man gjort de obligatoriska kontrollmätningarna på slingan, före och efter ingjutning?
Det vet jag tyvärr inte. Skulle tyvärr inte förvåna mig ifall de inte har det.... Har man rätt att få några papper på mätresultat?
 
D Datagubben skrev:
är en NRG-DM termostat
DM är knepig, man måste bekräfta ändringarna genom att välja ”klar” annars den slocknar och värmer inte.
Är värme indikatorn på ?
 
L Lars48 skrev:
DM är knepig, man måste bekräfta ändringarna genom att välja ”klar” annars den slocknar och värmer inte.
Är värme indikatorn på ?
 
  • Digital termostat visar inomhustemperatur på 32°C och tid 'TORSDAG 19:42'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Datagubben skrev:
Det vet jag tyvärr inte. Skulle tyvärr inte förvåna mig ifall de inte har det.... Har man rätt att få några papper på mätresultat?
Ja, du ska få ett protokoll med alla mätvärden när arbetet är avslutat. Detta behöver du ha vid eventuella garantiärenden.
 
L lordi skrev:
Ja, du ska få ett protokoll med alla mätvärden när arbetet är avslutat. Detta behöver du ha vid eventuella garantiärenden.
Jag har inte fått något protokoll för de på nedervåningen eller övervåningen. De har kallat personen som installerat värmen för elektriker iallafall. (är två olika firmor samt elektriker som installerat golvvärmen uppe och nere) Finns det något som kräver att man ska få ett sånt protokoll ?
 
Du kan välja i menyn ”temperatur” om den ska visa verklig temperatur eller inställd.
32 grader verkar vara den inställda. Ändra till verklig temp och se hur mycket den visar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.