Hej!

Köpte ett hus för några månader sedan(första huset). I de flesta av rummen så är det installerad golvvärme, dock nu när hösten börjar krypa sig närmre så tycker jag att golvvärmen i vissa av rummen fungerar dåligt eller inte alls.

Så jag har de senaste dagarna försökt att förstå hur det hela hänger ihop men jag verkar ha svårt att få ett grepp om det. Därför vänder jag mig till er Värmegudar på byggahus!

På väggen har jag följande termostat:
DSC_0413.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag dessa olika komponenter, som någon gärna får förklara ingående hur dom fungerar.

Övervåningen:
DSC_0416.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0420.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedervåningen:

DSC_0422.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vrider jag upp termostaten på max i bägge rummen så går ena toppen ner på två och andra två går toppen upp.. Om ni förstår vad jag menar..

DSC_0424.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Vattnet ser mycket renare ut här, varför?)

Sen en sista bild på
DSC_0426.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som troligtvis är inställd eller måste ställas in på någe vis..

Finns det någon vänlig själ som vet hur detta system fungerar och kan förklara? Samt hur ska man gå till väga för att felsöka ett system som detta?

/Tomas
 
Redigerat:
Tomas Valli skrev:
Hej!

Köpte ett hus för några månader sedan(första huset). I de flesta av rummen så är det installerad golvvärme, dock nu när hösten börjar krypa sig närmre så tycker jag att golvvärmen i vissa av rummen fungerar dåligt eller inte alls.

Så jag har de senaste dagarna försökt att förstå hur det hela hänger ihop men jag verkar ha svårt att få ett grepp om det. Därför vänder jag mig till er Värmegudar på byggahus!

På väggen har jag följande termostat:
[bild]

Sedan har jag dessa olika komponenter, som någon gärna får förklara ingående hur dom fungerar.

Övervåningen:
[bild]

[bild]

Nedervåningen:

[bild]
Vrider jag upp termostaten på max i bägge rummen så går ena toppen ner på två och andra två går toppen upp.. Om ni förstår vad jag menar..

[bild]
(Vattnet ser mycket renare ut här, varför?)

Sen en sista bild på
[bild]
Som troligtvis är inställd eller måste ställas in på någe vis..

Finns det någon vänlig själ som vet hur detta system fungerar och kan förklara? Samt hur ska man gå till väga för att felsöka ett system som detta?

/Tomas
Termostaterna på väggen pratar med en datacentral om att öppna eller stänga ställdonen (de vita dosorna på röda fördelarna) beroende på vilken temp du ställer in. Glasmätarna på returfördelaren(blå) har med flöde som går genom slingan att göra (i LK's fall betyder det bara antalet varv som den är öppnad/injusterad från stängt läge). Det kan vara så att det är nog varmt ute (tror värmepumpen) så att den inte skickar nog med värme till slingorna
 
m800sweden skrev:
Termostaterna på väggen pratar med en datacentral om att öppna eller stänga ställdonen (de vita dosorna på röda fördelarna) beroende på vilken temp du ställer in. Glasmätarna på returfördelaren(blå) har med flöde som går genom slingan att göra (i LK's fall betyder det bara antalet varv som den är öppnad/injusterad från stängt läge). Det kan vara så att det är nog varmt ute (tror värmepumpen) så att den inte skickar nog med värme till slingorna
Tack för bra och snabbt svar.
Ja huset har en luft/vatten-värmepump, dock så borde det inte vara för varmt ute, vi har haft från 0 - 10 grader senaste dygnen.

Kan det vara så ute tempgivaren ger fel så pumpen inte skickar på nog med värme?

Problemet är att i vissa rum känns det som golvvärmen fungerar och i vissa inte.

Jag ska ta och ringa svärfar så får han komma och mäta elen mellan termostat / ställdon så inte det ligger nått fel där.
 
Tomas Valli skrev:
Vrider jag upp termostaten på max i bägge rummen så går ena toppen ner på två och andra två går toppen upp.. Om ni förstår vad jag menar..
Det där låter lite fel.
Vad jag minns hur LK fungerar skall toppen på ventilmotorn vara uppe när värmen är på.
När jag tittat på LK's system har det varit så att när man höjer termostaten så blir ventilmotorn (vita klumpen) spänningslös och öppnar genom att toppen "åker" upp.
När det blir för varmt i rummet ger rumstermostaten spänning till ventilmotorn och den stänger genom att toppen (blå ringen) åker ner.
Rumstermostaten fungerar som "stopp av värme" i rummen.

För att börja felsöka hos dig och slippa rumstermostater/ventilmotorer skulle jag plocka av samtliga ventilmotorer och få fullt vattenflöde på alla golvslingor sedan se till att man får värmepumpen att fungera rätt.
Efter det se till att rumstermostaterna styr ventilmotorerna på "rätt håll".

Man brukar rekommendera att det alltid skall vara cirkulation genom golvvärmefördelaren, antingen genom en by-pass eller en slinga som alltid är öppen.
Finns det ingen by-pass (förbigång/blödare) skulle jag plockat bort ventilmotorn till WC och låtet värmen alltid vara "på" där.
 
Det var en salig blandning av komponenter! Fördelare från Rehau (95% säker på det), termostater från Danfoss och sen blandad kompott på ställdon!

Som ovan skriver så är LK's ställdon normalt öppna, medans de flesta andra fabrikat använder normalt stängda. Man kan se att slinga 1 och 2 på den lilla fördelaren (ovanvåning) är stängda medans de andra ställdonen är öppna. Min gissning är då att någon har bytt ställdonen till LK's i tro om att samma är samma, vilket är logiskt med tanke på att de ser likadana ut förutom logotypen. Testa plocka av dessa ställdon och se om du inte får bättre värme. Är det så får du köpa nya ställdon som är normalt stängda (NC) och ersätta de gamla.

Ett tips är också att manuellt "motionera" ventilerna för att se att det inte sitter skit i dem som gör att ställdonen inte kan öppna/stänga som det är tänkt. Tryck helt enkelt på stiftet på ventilen några gånger så att det får vandra upp och ner. Samma princip som när man motionerar radiatorventiler.
 
Tomas Valli skrev:
Sen om man vrider upp Termostaten nog mycket så blir det en grön lampa, vad indikerar den på?
Det indikerar helt enkelt att termostaten kallar på värme.
 
filurfigur skrev:
Det var en salig blandning av komponenter! Fördelare från Rehau (95% säker på det), termostater från Danfoss och sen blandad kompott på ställdon!

Som ovan skriver så är LK's ställdon normalt öppna, medans de flesta andra fabrikat använder normalt stängda. Man kan se att slinga 1 och 2 på den lilla fördelaren (ovanvåning) är stängda medans de andra ställdonen är öppna. Min gissning är då att någon har bytt ställdonen till LK's i tro om att samma är samma, vilket är logiskt med tanke på att de ser likadana ut förutom logotypen. Testa plocka av dessa ställdon och se om du inte får bättre värme. Är det så får du köpa nya ställdon som är normalt stängda (NC) och ersätta de gamla.

Ett tips är också att manuellt "motionera" ventilerna för att se att det inte sitter skit i dem som gör att ställdonen inte kan öppna/stänga som det är tänkt. Tryck helt enkelt på stiftet på ventilen några gånger så att det får vandra upp och ner. Samma princip som när man motionerar radiatorventiler.
Tack, ska testa detta när jag kommer hem.
Hittade precis en bra manual som jag ska ta och läsa igenom.
 
Men allra först bör du ju undersöka om värmepumpen ger någon värme. Någonstans i menyssytemet till pumpen kan du avläsa framledningstemp, om cirk pumpen är igång osv.

Förre ägaren kan ha ställt pumpen i värme OFF över sommaren. Så att den bara producerar tappvarmvatten.

Ta fram manualen (elelr ladda ner den från nätet).
 
FrittDrag_II skrev:
Det där låter lite fel.
Vad jag minns hur LK fungerar skall toppen på ventilmotorn vara uppe när värmen är på.
När jag tittat på LK's system har det varit så att när man höjer termostaten så blir ventilmotorn (vita klumpen) spänningslös och öppnar genom att toppen "åker" upp.
När det blir för varmt i rummet ger rumstermostaten spänning till ventilmotorn och den stänger genom att toppen (blå ringen) åker ner.
Rumstermostaten fungerar som "stopp av värme" i rummen.

För att börja felsöka hos dig och slippa rumstermostater/ventilmotorer skulle jag plocka av samtliga ventilmotorer och få fullt vattenflöde på alla golvslingor sedan se till att man får värmepumpen att fungera rätt.
Efter det se till att rumstermostaterna styr ventilmotorerna på "rätt håll".

Man brukar rekommendera att det alltid skall vara cirkulation genom golvvärmefördelaren, antingen genom en by-pass eller en slinga som alltid är öppen.
Finns det ingen by-pass (förbigång/blödare) skulle jag plockat bort ventilmotorn till WC och låtet värmen alltid vara "på" där.
Jag har nu lagt av ventilmotorn till WC nu, tack för förslaget!

Har även insett att det måste vara fel ventilmotor i källaren, ska ta och införskaffa några ventilmotorer som är NO(Normally open) och sätta dit.
Ska även dubbelkolla de andra.

När jag kopplade bort de andra ventilmotorerna så började det låta som att det rinner vatten igenom kopplingarna.

Det bruna som man ser genom glasrören, vad indikerar det på?

Tack för svaret!
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Men allra först bör du ju undersöka om värmepumpen ger någon värme. Någonstans i menyssytemet till pumpen kan du avläsa framledningstemp, om cirk pumpen är igång osv.

Förre ägaren kan ha ställt pumpen i värme OFF över sommaren. Så att den bara producerar tappvarmvatten.

Ta fram manualen (elelr ladda ner den från nätet).
Har nu spenderat en tid att försöka förstå/tolka styrenheten.
De ikoner som lyser och indikerar på att saker och ting fungerar är:
Uppvärmning
Varmvatten
Tyst drift
Pumpikon
och kompressor ikonen från och till(Antar att det är när luftvärmepumpen står och snurrar ute)


Dessa saker ovan är inte så svårtolkade, dock har jag svårare att förstå vad alla siffror betyder..

Vi börjar med den enkla, varmvatten tempen:
DSC_0434.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna visar aktuella temperaturen för varmvattnet, har ställt upp att den ska gå upp till 62 grader, låter det ok?

Utetemperatur:
DSC_0432.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser helt OK ut vad jag kan se. (Notera att "Inspektions krävs" lampan visar när jag kollar på denna inställning)

Denan bild visar "Växlingsvärdet", vad är och betyder det? Kan gå från -5 till +5, vad är en bra inställning?
DSC_0428.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visar Utloppsvattentemperaturen? Vad betyder det? Är det bra eller dålig siffra?
DSC_0429.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och denna ska visa den inställa temperaturen, men på vad?
DSC_0430.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Tomas
 
Kan tänka mig att växlingsvärde som du skriver betyder att på 0 så är kurvan normal, vrider du upp +1 steg ökar kurvan och skickar ut varmare utloppstemp till fördelarna, och vice versa nedåt. Utloppstemperaturen är alltså hur varmt vatten golvvärmen får (sedan stryps varje slinga in till ett föreskrivet värde för att avge så mycket effekt man kalkylerat att rummen ska behöva). Golvvärme är ett låg temp system så över 40 grader ska du då inte ha.. Se över termostaterna och byt vid behov till NO, det bruna kan vara att slingorna kan ha varit stängda och bara tagit sig igenom där det är brunt =använt
 
Om jag ska jämföra lite med mitt bergvärmesystem.

Pumpen styrs helt av utetempgivare. Alla innetermostater står helt öppna. När temperaturen faller går pumpen igång. Jag har satt innetemperaturen på 20 grader. På hösten när det är kring 10 grader och ned till nollan kan det upplevas kallt eftersom systemet inte värms så mycket och snabbt som man ibland önskar. Men det ger sig så snart det börjar bli minusgrader och systemet är igång. Just i spannet -5 - +5 kan du justera kurvan någon grad så det går igång snabbare.

Om du förutom utegivaren har innetermostater där du styr temperaturen inne blir det lite dubbla signaler till systemet, Innetermostaten säger "ge mig mer värme" men utegivaren säger "nix, det är inte tillräckligt kallt".

Mitt tips skulle vara att prova att öppna upp innetermostaterna helt (eller om du kan inaktivera dessa?) och låt systemet styras helt av utegivaren och se om du känner nån skillnad.

Utloppstemperaturen på 28 grader är helt ok, 27-28 grader rekommenderas om man har trägolv inne.
 
peternicklas
Varför ha en massa termostat och ställdon som bara kan strula?
Ta bort dessa, styp flödet till varje rum så att alla rum får den värmen du ska ha. Styr värmepumpen med en utegivare allt. i kombination med en innegivare. Har kört mitt sytem så nu i 5 år och det funkar till 100%. Fick info från LK hur många varv respektive slinga skulle vara öppna, lite finjustering behövdes i t.ex. somrummet där man vill ha det lita svalare. Kör utegivaren på 30% och innegivaren på 70% för styrning av tempen i rummen. Viktigt är att innegivaren sitter bra placerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.