Hej!

Under vintern upptäckte vi att golvvärmen ej längre fungerade i 2 av våra rum. Fick lösa det provisoriskt med små elelement men försöker nu själv felsöka problemet innan jag behöver anlita ett proffs. Jag är verkligen ny på detta, så trevar mig fram.

Bakgrund: Huset/installationen är ca 20 år gammalt. Vi har bott i huset i ca 8 år och har gjort 0 underhåll, om sådant är att förvänta, av vår golvvärme.

Börjar med att posta bilder på hela installationen.

Termostat för golvvärme monterad på vägg med diod som lyser, märkt "Polyscandinavia Electronic".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fjärrvärmefördelare med avtagen elektronisk enhet som visar en ventil och en metallstav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilhuvud till golvvärmesystemet utan överdel, visar en mutter och metallstift som del av felsökningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en demonterad vit ventil med synlig inre mekanism ovanför en kopparledning, i ett golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av golvvärmesystems ventil med borttagen elektroniköverdel och synlig mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk kopplingsplint för golvvärmesystem med gröna lysdioder och etiketten "Polyscandinavia".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita termostatiska ventiler på rörsystem för golvvärme märkta med text och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av en värmefördelare för golvvärme med elektroniska aktuatorer och märkta rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag har förstått allt rätt fungerar det så att rör går igenom vår värmepump i en cirkel som löpande värmer upp vattnet, och sedan går det igenom "centralen" och ut i mindre slangar som ligger i golvet i huset (enplansvilla). Det kan jag konstatera är att alla blå slangar i är varma när man tar på dem, förutom just de två för de rum som inte fungerar. Genom att släcka termostaten i respektive rum så släcks också dioden på kretskortet (se bild), och utifrån elsladden därifrån kan jag bekräfta att det är 1:1 mellan kall slang och ej fungerade värme.

Den vita "hylsan" över varje blå slang tolkar jag som är någon elektronisk enhet vars funktion är att på något sätt öppna / stänga tillförsel av vatten till de blå slangarna(?). Så eftersom systemet som helhet fungerar så var jag inne på att potentiella fel var:
  • Elektroniken fungerar inte / gått sönder
  • Något med ventilen i sig som fastnat
Lyckades skruva bort en sådan vit hylsa och titta under (se bilder). Under den kunde jag sedan ta bort ytterligare en mutter/hylsa, vars funktion jag inte riktigt förstod. Som steg 1 testade jag sedan att använda 556 på allting, sätta tillbaka vita hylsan och vänta 24h. Ingen skillnad.

Är nu inne på att oavsett så borde jag väl manuellt, med skiftnyckel eller något tvinga ventilen upp? Och det är väl lite där jag nu sitter fast, förstår inte hur mekaniken fungerar. Under de vita hylsan sitter bara en liten grå knopp (se bild), och denna går sedan emot en liten small metallstav som sticker upp. Hur kan detta någonsin leda till ett drivmoment?

Är säkert ute och cyklar på någon punkt, någon som kan hjälpa? :)
 
S
Går det att trycka ner metallstaven/stiftet i ventilen och kommer värmen då?
 
Motionera stiftet under ställdonet. Ser ut som det sitter djupt och då är flödet stängt.
 
S Stegatorparn skrev:
Går det att trycka ner metallstaven/stiftet i ventilen och kommer värmen då?
R RoBo skrev:
Motionera stiftet under ställdonet. Ser ut som det sitter djupt och då är flödet stängt.
Tack för svar. Förstår nu i efterhand att stiftet är något som ska upp eller ned för att styra. Dessvärre har jag nu testat båda extremerna med staven nedtryckt så långt det går, och uppe så långt det går (båda under en längre tid) och slangen är fortfarande kall. Inte alls samma värme som man känner för de slangar/rum som fungerar. Så då känns det som att det är något direkt fel med ventilen, stopp i slangen eller liknande?
 
S
Fjädrar stiftet tillbaka när du trycker ner det?
 
S Stegatorparn skrev:
Fjädrar stiftet tillbaka när du trycker ner det?
Nej, det gör det faktiskt inte. Fastnar i nedläge. På ena slangen har vi endast en manuell sak att vrida med (dvs. ingen elektronik alls) och från hur den fungerar så ska stiftet vara längst ned för att ge mest värme. Och finns det inget som trycker emot så förstår jag nu att normalt beteendet är att stiftet automatiskt åker upp?
 
S
Hmmm….dina ställdon och ventiler är av typ NC, normal closed.
Är det någon nivåskillnad på stiftet som fastnat i nedläge och manuella ventilens nedläge?
Om inte, borde ventilen vara öppen och orsaken till cirkulationsproblemet vara någon luftficka.
Dra ner temperaturen på alla termostater, vilket tvingar pumpflödet till problemslingorna, samt ställ golvvärmens pump på max.
Förhoppningsvis ökar hastigheten i problem slingan och drar med sig luften.
 
Hur har det gått för dig? Fått ordning på problemslingorna?
 
V vhultqvist54 skrev:
Hur har det gått för dig? Fått ordning på problemslingorna?
Ledsen för sent svar, var utloggad och såg aldrig svaret. Men nu är det ny kall säsong på ingång och dags att ta tag i detta på riktigt nu. Som svar på din fråga fick jag igång värmen till en av slingorna efter lite trevande i denna tråd. Men känner nog att jag nu hellre tar in hjälp.

Om någon har tips på rörmokare som jobbar i Stockholms norrort (vi bor i Sollentuna) uppskattar jag tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.