Hej!

Bor i 2 plan villa bygd 2012. Har gaspanna som värme vatten. Har golvvärme från NeoTherm där nere o radiatorer där uppe. Golvvärmen där nere tycker jag inte funkar som den ska. Som man kan se på bilden så verkar det som att de 2 sista ställdon (de 2 längst till höger) funkar ej. Har ställt här alla termostater på max men trots det så verkar inte de 2 ställdonen öppnar. Innan jag går vidare så ska jag nämnd vad dessa ställdon går till. Räknar från vänster

1. Hall
2. Tvätt
3. Vardagsrum 1
4. Vardagsrum 2
5. Vardagsrum 3
6. WC
7. Kök

Termostater har jag endast 3 st. En i vardagsrummet, en i WC och en i tvätt. Tvätt är alltså grovköket där tvättmaskinen o torktumlaren står. Här finns även gaspannan o även golvvärmecentralen är här. Bilden som ni ser här är alltså tagen i tvätt (grovköket).

Tycker det är konstigt att jag har 7 slingor men endast 3 termostat men jag tänker att den termostaten i vardagsrummet styr ställdon 1,3,4,5,7 eftersom dessa är liksom i ett öppet område.

Jag tog av alla ställdon o kontrollerade piggen/stiften. Tog en platt skruvmejsel tryckte på samtliga piggar för att motionera o för att säkerställa att ingen har fastnat. Inga problem här. Alla piggar rörde sig fritt. Nu kommer det konstiga. Jag tog av ställdonen 6 o 7 o där åkte piggen upp alltså är det öppet o vatten kan strömma fritt. Då tänkte jag att nu om en stund så borde det blir varmt i köket o i WC. Men icke! Trots fritt flöde så blir det inte varmt på WC. Det märkts tydligt för där är klinkergolv o där är tydligt kallt på golvet. I köket är svårt att avgöra för där är parkett. Är det någon som kan förstå varför det inte är varmt i WC?

En anna konstigt sak är att det är inte varmt i tvätt. Också tydlugt för där är kakel på golvet. O där är kallt. Märkligt för där är ställdon 2 fullt öppen.

Verkar inte vara fel på någon termostat för när jag vrider dessa till max så lyser en liten röd lampa så verkar funkar. Även elcentralen till golvvärmen verkar funka vad jag förstår (se bild nedan).

Frågan är alltså varför är det kallt på WC o i tvätt trots att ställdonen på WC är av o ställdonen till tvätt är fullt öppen.

Tack!

Mvh
Kalle

Golvvärmecentral med flera ställdon märkta NeoTherm, några märkta för specifika områden i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En värmecentral med ställdon för golvvärme, två är avaktiverade som syns genom att de inte har röda lysande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Kalle!
Vi bor i ett hus från 2011 och har exakt samma typ av lösning med gaspanna och golvvärme som du och exakt samma problem!!
Jag vore mycket tacksam om du briefar hur du fått ditt problem löst!
Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Lars Nilsson
 
Ja jag köpte 2st nya ställdon o monterade dit de. Efter det funkar det fint :)

Så ett tips är att dra på alla termostat på max. Vänta ca 1 timme eller 2 och se vilka ställdon det är som öppnar sig o vilka som inte öppnar sig. Eftersom du har satt alla termostat på max så borde ju alla ställdon öppna sig. De som inte öppnar sig behöver du alltså byta ut :)

De där ställdonen brukar ge sig efter en tid. Ett annat tips är att ta av ställdonen o motioner piggen lite. Tryck på den (tex med skruvmejsel) så att den får röra sig lite upp o ner. Kan även smörja piggen lite med 5-56 eller WD40 för att den lättare ska gå upp o ner. Lycka till!
 
K Kalle777 skrev:
Ja jag köpte 2st nya ställdon o monterade dit de. Efter det funkar det fint :)

Så ett tips är att dra på alla termostat på max. Vänta ca 1 timme eller 2 och se vilka ställdon det är som öppnar sig o vilka som inte öppnar sig. Eftersom du har satt alla termostat på max så borde ju alla ställdon öppna sig. De som inte öppnar sig behöver du alltså byta ut :)

De där ställdonen brukar ge sig efter en tid. Ett annat tips är att ta av ställdonen o motioner piggen lite. Tryck på den (tex med skruvmejsel) så att den får röra sig lite upp o ner. Kan även smörja piggen lite med 5-56 eller WD40 för att den lättare ska gå upp o ner. Lycka till!
Har också problem med en slinga. Känner att både rör och mutter till slingan är kall. Hur ser du om ett ställdon öppnar sig eller inte?

Edit: Ah det är den där grejen på toppen av ställdonet som ska åka upp eller ner. OK jag bytte nu mellan den som är kall och en bredvid som är varm och tänkte att nu borde den ju släppa igenom varmvatten på den kalla och bli kall på den varma. Har ventilerat nippeln upp och ner. Vet inte i vilket läge den skall vara i för att släppa på värme. Men märkte ingen större skillnad när jag tryckte ner den.
 
Redigerat:
Hej
Om jag minns rätt så ska nippeln ska vara uppåt (frisläppt) för att man ska få värme. Motionera nippeln med lite 5-56 och en platt mejsel som du trycker på den för att motionera den och för att den ska röra sig smidigt upp o ner. Lycka till!
 
K Kalle777 skrev:
Ja jag köpte 2st nya ställdon o monterade dit de. Efter det funkar det fint :)

Så ett tips är att dra på alla termostat på max. Vänta ca 1 timme eller 2 och se vilka ställdon det är som öppnar sig o vilka som inte öppnar sig. Eftersom du har satt alla termostat på max så borde ju alla ställdon öppna sig. De som inte öppnar sig behöver du alltså byta ut :)

De där ställdonen brukar ge sig efter en tid. Ett annat tips är att ta av ställdonen o motioner piggen lite. Tryck på den (tex med skruvmejsel) så att den får röra sig lite upp o ner. Kan även smörja piggen lite med 5-56 eller WD40 för att den lättare ska gå upp o ner. Lycka till!
K Kalle777 skrev:
Ja jag köpte 2st nya ställdon o monterade dit de. Efter det funkar det fint :)

Så ett tips är att dra på alla termostat på max. Vänta ca 1 timme eller 2 och se vilka ställdon det är som öppnar sig o vilka som inte öppnar sig. Eftersom du har satt alla termostat på max så borde ju alla ställdon öppna sig. De som inte öppnar sig behöver du alltså byta ut :)

De där ställdonen brukar ge sig efter en tid. Ett annat tips är att ta av ställdonen o motioner piggen lite. Tryck på den (tex med skruvmejsel) så att den får röra sig lite upp o ner. Kan även smörja piggen lite med 5-56 eller WD40 för att den lättare ska gå upp o ner. Lycka till!

Hej,

Kan du vara snäll och skriva för mig varifrån har du köpt dem!
OBS! Jag har 240V.
 
Kalle! Såg på dina lappar på golvvärmeanläggningen att du är granne till oss på sjötorps ängar! Nu har ett par av våra ställdon lagt av. Var fick du tag på nya?
 
Hej!

Det var så länge sen (början av 2020) att jag ej minns var det var ifrån jag köpte dessa ställdon. Men jag googlade och fann där de var billigast o köpte där. Kolla även prisjakt o pricerunner. Om jag inte minns helt fel tror jag det var från en danska butik för de hade bäst pris. Men finns som sagt på flera ställen.
 
  • Gilla
Martin87
  • Laddar…
Ok tack för svar! Borde det funka med LKs ställdon om man får rätt volt och funktion eller (stängt på strömlöst osv)? Neotherms går endast att köpa genom fackman/företag!
 
Japp, absolut. Så länge det är rätt volt o så så funkar det absolut med LK ställdon eller något annat märke. Det är min erfarenhet. Man kan också alltid maila o fråga butiken om ställdonen passar. De brukar vara hjälpsamma o kunniga.
 
  • Gilla
Martin87
  • Laddar…
Om du vill beställa en NeoTherm så är det den här.

https://easyvvs.dk/search/?q=466559530

Tänk på att välja rätt 24V eller 230V (går att se på baksidan om man snurrar på ställdonet).

De kostar just nu 277 DKK plus 75DKK frakt (inom Danmark).

Om du bor i malmöområdet och känner någon som är dansk så är det lättast att de beställer hem till sig och ger dig när ni träffas.

De skickar även till Sverige med lite högre fraktkostnad plus bank avgift.
 
Tack Sman!
Verkar inte som att de skickar till Sverige längre om det har gjorts tidigare. Jag ska se om det går att beställa direkt från neotherm via företag (kollegas) och ta det den vägen!
 
Jo det gör de på vissa varor om man ringer kundtjänst. Och detta var en dem. Jag ringde nämligen förra veckan

Jag mailade NeoTherm och fick följande svar:

Hejsan
Du kan kontakte Easyvvs.dk ring på Tlf. 0045 51906664 de kan hjælpe dig
Ha en god dag
 
Ah! Ska kolla det nästa vecka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.