Hej!

ska ha klinker på golvet i badrummet och vill ha elektrisk golvvärme under.
Försöker hitta passande golvvärme och kollade på byggmax. De kallar det värmegolv men jag förstår inte om det bara funkar till trägolv eller klinker också. Någon som vet?

Hur många watt ska det vara på? Vill inte ha det som uppvärmning utan bara förhindra att klinkersen känns kall under fossingen. Bara mysvärme alltså.

Förstår att det finns golvvärme på nät eller lös sladd. Lös sladd kanske passar oss bättre (?) då govlet bara är 3,7 kvm och golvvärme inte ska vara under toan (förstås), tvättmaskinen och handfatet. Kan tänka mig att nät måste klippas och joxas med.

Tycker det finns lite info om golvvärme...

Kan säg att jag är novis så skriv enkelt =)
 
Byggmax verkar sälja Ebeco golvärme. Sök på nätet så hittar du info direkt från Ebeco, de har installationsanvisningar tillgängliga på nätet (några år sedan jag tittade).

Tänk på att kabeln inte får kapas, så köp hellre lite för lite än för mycket. Det är också väldigt viktigt att den inte läggs för tätt. Det blir överhettat och brinner av.

Om du skall ha komfortvärme så kan du lägga slingorna lite glesare, men inte allt för glest, då får man tydliga zoner som känns kalla mellan slingorna.

Tänk på att även läggningen av slingan är ett behörighetskrävande arbete. Slingan skall isolationstestas både före läggningen och efter ingjutning (mätning utförs med "megger" som lägger på 1000V, dvs inget som vi hempulare brukar ha tillgång till).

Tänk också på att jordfelsbrytare är obligatorisk om du har golvvärme.
 
Tack för svar! Jag ska inte lägga själv utan det får proffsen göra. Men är lite rädd att överlåta inköpandet av golvvärme åt hantverkaren för de bryr sig ju inte om vad det kostar s.a.s.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.