Hej!

Det verkar vara rätt vanligt att lägga plåtar i/på golvbjälklaget där sedan PEX-slangen läggs. Plåtarna är ju inte helt gratis så jag satt och funderade på om inte någon form av "folie" kan fungera lika bra men vara billigare? 100 rullar staniol borde göra susen ;D

Meningen med plåtarna är väl att få värmen att radiera uppåt mot rummet och inte ner i bjälklaget? Så varför inte billigare "folie"?

Mvh Stefan :)
 
Meningen med plåtarna är väl att sprida ut värmen på en större yta. Folie skulle kanske funka om du hittar en som är tillräckligt stark och kan sprida värmen tillräckligt mycket.
Värmestrålningen från plåtarna går lika mycket nedåt som uppåt.
 
Det som är viktigt med golvärme är att det är väl isolerat mot golvet och att man har ett golvmaterial som släpper igenom värme effektivt. Klinkers eller plastmatta är det bästa materialet men kanske inget man vill ha i hela huset ;D. Tar du 22 mm tjocka furuplankor kommer du att få brassa på lite mer för att få igenom samma energimängd som med klinkers. Ju mer isolerande golvmaterial desto mer förlust
 
Swebo har ett system med folie istället för plåtar - http://www.swebo.com/golvvarme/

Jag har dock ingen aning om varken pris eller kvalité på dessa.
 
Passa er för folievarianten..iallafall den som kallas för "varma fack". Det blir just det - varma fack, inte varma golv.
Stefans staniolvariant.....njeeee. När du väl skruvat dit golvgipset över din folie har du nog lyckats klämma slangen långt ner genom isoleringen.Och folien. PEX-slang är bångstyrig som 17 och kräver ganska hårda tag. Och plåtar.

Men faktum var att jag var inne på samma idé för vändningarna, det finns nämligen inga vändplåtar. Men i praktiken fungerade det inte och vändningarna utgör så liten yta så det inte spelar nån roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.