Har köpt mig ett Spira168 ifrån hjältevadshus. Nu roar jag mig med att färdigställer övervåningen.
Jag och sambon ska ha golvvärme även på övervåningen, Nu vill jag gärna ha lite åsikter om hur man ska koppla in matningen och retur till fördelaren på övervåningen. Golvvärmen på undervåningen är av märket Uponor så jag kommer att använda mig av samma komponenter till övervåningens golvvärme. Det är fördraget med pex 16x2,0mm slang upp till övervåningen (två par) kan man använda dom till matningen av golvvärmen? Känns klent med 16mm pex. det kommer att bli 5 eller 6st slingor. Om nu är fallet att 16mm är för klent får/kan man använda sig av 2st 16mm pex för att mata fördelaren?

Lägger upp en bild på installationen på undervåningen, till höger ser ni de förinstallerade pex-rören.



Golvvärmeinstallation med fördelare, reglerenhet och flera kopplade PEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Du har ingen pump på visad fördelning , dom rör med röda hattar är det tänkt som matning till övre våningen
 
S skutten11 skrev:
Du har ingen pump på visad fördelning , dom rör med röda hattar är det tänkt som matning till övre våningen
Japp de fyra rören med röda hattar är två par 16x2,0mm pex som kommer upp i ett par på två ställen på övervåningen. Förmodligen tänkt för radiatorer. Nej det finns ingen pump på fördelningen. Värt att nämna är att det är en Nibe 730 som driver systemet.
 
S
Hur många styrutgångar har reglercentralen ? 8 eller 12
Är det bara 16 rör fram till fördelningen , ser så ut , normalt med 22 , VP har 22 anslutning , lite klent med 16 i tanke på 7 slingor . blir väldigt hög fart på vattnet fram till fördelaren , bättre med lungnare
Det man kan tänka sig , byta till 22 från VP och koppla på ytterligare en bit fördelning med styrning för dom 2 slingorna och termostater uppe ,
Det kan vara svårt att få fram vatten till alla om det är 16 rör
 
Gammal tråd - men hur gick det med detta @gurra444? Vi står inför samma problem. Intresserad av om detta gick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.