Skall renovera källaren och står inför att ta bort allt golv ner till plattan, tänkte i samband med detta ta bort radiatorn i rummet och installera golvvärme, värmer huset med fjärrvärme idag, någon röris som vet hur man kopplar in detta? Fick höra från en lokal röris typ ”öka eventuellt lite på cirkpumpen, du behöver inget mer” . Är det så enkelt ?

tacksam för fler tankar och idéer kring detta.

mvh Johannes Cederot
 
Har du tillräcklig takhöjd i källaren för att isolera och därefter t.ex. gjuta in golvvärmen? Du kommer inte att få någon nämnvärd värme om du inte isolerar. Ska du ha en törre yta med golvvärme bör du ha ett riktigt reglersystem men shuntar och egen cirkulationspump mm. LK har ganska bra grejor som inte kostar alltför mycket. Det går inte att få bra reglering om du bara kopplar in slingorna rakt på ordinarie värmekrets utan styrning. Visserligen har jag det så på en mindre yta i vardagsrummet, men det är för att den ytan ersätter en gammal radiator nu när vi har ett skjutparti i stället för förnster på en vägg. Golvytan blir betydligt varmare än ett normalt värmegolv men i detta specifika fall är det beräknat för att vara en ersättning för en stor radiator som tagits bort.
 
Yes jag har tillräcklig takhöjd, såg LK har ett system med golvspån och frästa spår i dom ? Är det något du skulle rekommendera ? Regla isolera och sedan golvspån med slingor ?
 
Inte golvspån i en källare. Och inte reglar heller. EPS betong och sedan klinker på det om du inte har nog med plats att isolera med 10-20cm cellplast och sedan betong förstås.
 
Platonmatta sedan spårade eps skivor ovanpå, det är melodin i dem flesta källare.
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
F Forsmark91 skrev:
Platonmatta sedan spårade eps skivor ovanpå, det är melodin i dem flesta källare.
Okej, Är eps
D dennis_f skrev:
Inte golvspån i en källare. Och inte reglar heller. EPS betong och sedan klinker på det om du inte har nog med plats att isolera med 10-20cm
cellplast och sedan betong förstås.
okej , jag har plats med att dunka cellplast , är det olämpligt att lägga typ en parkettgolv ovanpå eps
F Forsmark91 skrev:
Platonmatta sedan spårade eps skivor ovanpå, det är melodin i dem flesta källare.


okej, tack för info. Är det valfri läggning ovanpå eps skivorna ? Kan man ex lägga ett parkettgolv ? Förstår att klinker andas bättre.

så dessa steg är rätt / rekommenderas?

- isolera cellplast
- eps betong flyta
- eps spårade
 
J Joonathaan skrev:
Okej, Är eps


okej , jag har plats med att dunka cellplast , är det olämpligt att lägga typ en parkettgolv ovanpå eps




okej, tack för info. Är det valfri läggning ovanpå eps skivorna ? Kan man ex lägga ett parkettgolv ? Förstår att klinker andas bättre.
Jag skulle aldrig lägga någon form av organiskt material i en källare men troligtvis fungerar parkett om källaren är torr.
 
Det viktiga om du ska lägga trägolv är att göra rätt så att träet aldrig kan bli fuktigt. Jag skulle också undvikit det men vill man absolut ha trägolv så går det.
Gällande materialval om du ska gjuta så blir det nog billigare och bättre att isolera separat och sedan gjuta in slingorna i vanlig betong. Du kan inte (vad jag vet) gjuta in slingorna i EPS-/cellbetong så du måste flytspackla ovanpå. Här är isolervärdena för cellplast och en lätt blandning cellbetong:
Cellplast 0,037
Cellbetong 200 kg betong/m3 0.065
Om du har 20 cm att använda till underlaget kan du antingen gjuta med cellbetong 15 cm + 5 cm flytspackel (jag tror att det räcker) eller köra 10 cm cellplast och sedan gjuta 10 cm betong. Det andra alternativet ger runt 15 % bättre isolering. EPS- och cellbetong är ett bra material men det är ganska uppenbart att det aldrig kommer att kunna isolera så bra som ren cellplast.
Forsmar91:s förslag är också bra men förutsätter att golvet är ganska plant.
 
Låter bra, så egentligen kanske man gjuter upp först med eps betong, sedan ut med värmeslingorna på det ? Sedan flytspackla några cm på det, sedan klinker, känns vettigt att det får andas i källare !
 
  • Gilla
Forsmark91
  • Laddar…
Ja, om du vill använda EPS-betong så kan du göra så, men jag skulle ha lagt isolering (cellplast) först och sedan gjutit in slingorna i betong. Du får bättre isolering och kanske lägre kostnad. Jag tror att du kan nöja dig med några cm mindre än 10 cm när det är ett innergolv, men fråga en betongfirma om det. I uterummet (som är på 42 m2) har jag 10 cm men i vardagsrummets ena gavel har jag en remsa på 1 meter där jag har 6-7 cm av olika orsaker. Eftersom underlaget är betong (mellanbjälklag mot källaren) och jag byggt upp med 5 cm cellplast så har jag en stadig grund precis som du så det nya golvet kan ju inte utsättas för några direkta påfrestningar. Givetvis har jag lagt i lite tunn armering, mest för att fästa slingorna men även för hållfastheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.