Hejsan,

Jag bor i ett knappt tre år gammalt hus, 147 m2 fördelat på två våningsplan. Värmen sköts av en Nibe 310P (sniket av Myresjöhus). Vi har vattenburen golvvärme i nederplan och radiatorer på övre våningen. Shuntar och övrig framledningsautomatik är av fabrikat LK.

Det har funkat bra (om man bortser från att Niben egentligen inte är dimensionerad för så stora hus), fram tills hösten började. Vi märkte då att det inte blev tillräckligt varmt i badrummet på nedanvåningen. Jag har prövat att vrida på termostaten till max, och shunten ser ut att öppnas rejält då. Men det blir inte varmare för det :(

Röret som leder vattnet ner i slingan känns minst lika varmt som rören som leder ner till de övriga slingorna. Men returröret från badrumsslingan är betydligt svalare än från de övriga slingorna. Kan det vara shunten som är sönder, trots att den till synes öppnar när jag ökar värmen på termostaten? Finns det något jag själv, som total novis, skulle kunna försöka göra för att fixa det? Skulle det kunna vara så illa att röret/slangen av någon anledning är igensatt? Men huset är ju knappt tre är gammalt...

Någon som råkat ut för något liknande?

Ser fram emot tips :)
 
de kan vara luft i slingan så du inte får nån vidare snurr på vattnet
 
Tack för tipset, El-Micke,

Jag får väl försöka luska ut hur man luftar enskilda slingor om det går.
Eller om man måste lufta hela systemet. Har inte fått mycket till bruksanvisning
i skötselpärmen. Inget alls, för att vara exakt :(
 
Prova att stänga alla golvslingor, utom den som krånglar.
På så vis kanske du kan få fart på slingan.
Slingorna kanske inte är sinsemellan rätt injusterade.
Du kanske måste strypa övriga slingor lite och öppna den till badrummet mera.
Det brukar finnas justeringsmöjligheter på samlingstöret till returslangarna.
 
Roke, ska försöka testa det nu under helgen.
Men jag är lite tveksam till att det skulle vara en inställniningsfråga eftersom det har fungerat bra de två första vintrarna. Utan att jag har pillat på inställningarna. Men jag skall ge det ett försök.

Tackar för tipset.
 
Kolla så att inte ventilen hängt sig, bakom/under termostaten, precis som det brukar hända på gamla radiatorer..
 
Jag har haft liknande problem de senaste två vintrarna, men inspirerad av she-man inlägget bestämde jag mig för att det ska vara slut med kallt golv i köket nu:

Konstaterade att:
1) En slinga var kall därför att ventlien hängt sig (tack Mäster...)
2) Hela golvvärmeanläggningen är dimensionerad för en framledningstemp som motsvarar 44 grader vid max effektbehov (-20grader utomhus). I min spariver har jag sänkt värmekurvan på värmepumpen så att framledningstemp vid max effektbehov istället var 32 grader. Skillnaden (även vid högre temp som runt noll grader) verkar ha gjort att det inte räckt med värme i de längre golvslingorna (de har inte blivit riktigt varma).

Nu har jag justerat värmepannan efter golvvärmeanläggningens spec och det är inte längre svinkallt på golvet i köket.

.
 
Hej igen,

Har just tagit av termostaten för att kolla ventilen. Men vad jag kan se är ventilen OK. Den verkar i varje fall inte ha hängt sig. Trycker jag ner den så hoppar den upp igen när jag släpper den. Den verkar bete sig som de andra ventilerna. Även shunten verkar OK. Skruvar jag ner termostaten så stänger den, dvs "ploppen" som skall tryck ner ventilen går ner, och skruvar jag upp termostaten så åker "ploppen" upp, dvs den släpper upp ventilen.

Det kan iofs vara så att shunten på något vis satt snett, och att det gjorde att ventilen inte kunde åka upp. Men, å andra sidan, det funkade bra de två första vintrarna, och jag har inte pillat (inte ens tittat) på shuntarna alls fram till nu. Hur som helst, jag skall låta shunten vara av ett tag och se om det blir varmare.

En sak som jag reagerade på var att de övriga shuntarna var ganska varma på toppen, varmare än framledningstempen, som låg på ca 37 grader. Tempen på shuntarnas top var nog 10 grader varmare än så. Men tempen på shunten för den icke-fungerande slingan var sval, svalare än framledningstempen. Vet ej om det betyder något.

Jag tackar för tipsen.
Vi får se hur det går.


Mer info: Jag var nyss och pillade med ventilen lite. Jag jämförde med ventilen som sitter på fungerande slingor. Ventilen på slingan som inte fungerar varken mer eller mindre trög, och fjädrade på ungefär samma sätt. Vad jag däremot märkte var att när jag öppnade och stängde de fungerande ventilerna så hördes det att det flödade mer eller mindre vatten igenom. Det hördes klart och tydligt. Jag testade flera av de fungerande ventilerna och det var likadant med alla. Den som inte fungerar däremot, den låter det inget om, varken när jag öppnar eller stänger ventilen.

En fråga till, vad är det meningen att jag skall göra med ventilen? Trycka ner den och släppa upp några gånger? Knacka lite försiktigt på den? Dra i den med en tång? Banka så in i he****e med en hammare? Ja, kanske nte det sistnämnda (om jag inte blir förbannad dvs).
 
Redigerat:
De 2 första alternativen låter bra. Dra inte med tång får du märke på spindeln så är den kass!! Men har du luftat denna slinga? Om inte gör det och stäng de övriga under tiden. Det brukar sitta en luftskruv i toppen på alla returslingorna. Öppna den och kolla "trycket släpp ut luft" det kan ta flera min innan luften kommer. Sedan kann du ju kolla med de anndra slingorna och gämföra trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.