Hej,

Ska bygga ett fritidshus nu i vår och funderar en hel del på vilken typ av värme jag ska ha i stugan. Vi kommer vara där mest sommarhalvåret men även en viss del vinterhalvåret. Om värmevalet har betydelse för värdet för huset så är det av intresse!

Det ena alternativet jag ser är El golvvärme som är installerad i spånskivor. De känns som att "elda åt kråkorna" att ha den i plattan. Hur funkar vattenburen. Kan man ha ett slutet system eller måste man koppla på till värmepannan? Om det finns slutna system kan jag tänka mig det.

Det andra är värmepump. Jag känner att man får snabbast värme med en sån men jag tycker de brummar och har sig. Sen är de rikigt bra som ventilation, dvs förnyar luften invändigt.

Det är viktigt att båda fungerar bra som frostskydd då vi inte är där. Sen kommer jag ha en braskamin som stödvärme på vintern.

Jag bifogar planritningen om ni kunde hjälpa att ev. placera en värmepump. Söderläge är på vänstersida men också det mest synliga, samma gäller på västerläget.
 
  • Planlösning botten - v5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om du ändå ska värma den vattenburna golvvärmen med el så kan du ju lika köra med el glovvärmen med en gång, dock så tappar elgolvvärme effekt med åren men skit samma, den borde iaf hålla lika väl som elradiatorer. ock så slipper du oroa dig för att golvvärmen ska frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.