Vi står i begrepp att starta ett bygge, det är iofs ett modul-hus men ändå (och vi hade tänkt göra en del jobb själv, ex. golv etc.). Min stötesten i denna fråga är huruvida golvvärme är lönsamt eller inte om man lägger det i hela huset (botten våningen i alla fall) ???

Det är ett 1½ plans hus utan källare på hel betonggrund. Golvet kommer vara trä och klinkers varierat (om det spelar någon roll). Och vi planerar bygget i Skåne.

Mycket tacksam för motiverade svar.
 
Vad menar DU med lönsamt?

Lönsamt i ekonomiska termer - nej inte ett dugg. Det är dyrare än att installera radiatorer och den som tror man sänker temperaturen och därmed sparar pengar är på cykeltur. Det enda stället vi sparar några dollar på är att en värmepump med golvvärme kan arbeta vid en lägre temperatur och därmed vara effektivare (billigare drift).

MEN! Det är ändå SJÄLVKLART att ni lägger golvvärme överallt om ni bygger nytt.


För golvvärme:
1. Komfort. Komfort. Komfort.
2. Klinkergolv utan värme är helkass.
3. Radiatorer är fula och tar plats.
4. Merkostnaden vid nybygge är minimal

Mot golvvärme:
1. Med ett trögt förläggningssätt (tex ingjutet i bottenplattan) kan fördröjningen vid tempskillnader vara betydande. Bygg lätta konstruktioner.
 
Är det ingen som idag bygger konventionellt med vattenburen radiatorvärme ... eller är jag helt ute & cyklar?



 
yonna skrev:
Är det ingen som idag bygger konventionellt med vattenburen radiatorvärme ... eller är jag helt ute & cyklar?
Jo då dom finns, men så får dom kalla golv också. För en som har golvvärme själv så känner man direkt när man är på besök hos någon som inte har golvvärme.

Kraftiga strumpor/sockar eller tofflor är nästan ett krav. De borde ha en korg vid dörren med tofflor för besökande ;) ;) ;)
 
jomen, radiatorindustrin är inget jag skulle köpa aktier i för pensionen, golvvärme är det som gäller.
 
Problemet är att jag sysslar med knutna mattor ... dessa trivs inte med mattunderlägg om det är golvvärme och då blir det att halka runt istället ;).

Funderar bara på detta med jättepoppisnyheter ... om jag inte missminner mig var det högsta mode att ha takvärme för 10-15 år sedan och det har ju visat sig inte vara någon hit.

Jag mår idag ju utmärkt med 80-åriga funktionella vattenelement; vill visserligen inte vara tillbakasträvande men SupaHFlie's fråga är väldigt intressant när det gäller nybygge.
 
yonna skrev:
Problemet är att jag sysslar med knutna mattor ... dessa trivs inte med mattunderlägg om det är golvvärme och då blir det att halka runt istället  ;).

Funderar bara på detta med jättepoppisnyheter ... om jag inte missminner mig var det högsta mode att ha takvärme för 10-15 år sedan och det har ju visat sig inte vara någon hit.

Jag mår idag ju utmärkt med 80-åriga funktionella vattenelement; vill visserligen inte vara tillbakasträvande men SupaHFlie's fråga är väldigt intressant när det gäller nybygge.
En sånhär post förtjänare ett tjyvnyp:

B A K Å T S T R Ä V A R E!!!




;)
 
Golvvärme är väl inget nytt. Romarna byggde s.k. hypokaustsystem där man ledde rökgaser och varm luft i kanaler under golven i sina badanläggningar i tider f.K. Längre bakåt hittar man ju bara en öppen brasa mitt på golvet ;D ;D ;D
Vem är så bakåtsträvaren här ;)
No ja, i dagens golvvärme har man ju vatten som energibärare ...
Jag tror att det är enklare att byta ut en radiator än en golvslinga men idag ska man inte tänka så. Golvvärme passar bra med bergvärmepumpen så valet kanske ger sej själv?
gaia
 
MathiasS skrev:
3. Radiatorer är fula
Eromintealls å hör sen! ;D

roli skrev:
Jo då dom finns, men så får dom kalla golv också.
Det där är inte hela sanningen... I alla fall inte vad gäller trägolv. Har man ett riktigt inställt golvvärmesystem är det bara när det är som kallast ute som man kan känna att golven blir varma. Tänk på att (i strumplästen) upplever du golven som varma först när golven har en yttemperatur från intervallet 22,5 - 23,5° C och uppåt. I mina egna mätningar hamnar jag snarare vid 23-24 grader innan det märks.

Jag har inget emot golvvärme, men sprid inte fördomar om radiatorer. Vi har betongplatta och golvvärme bara där vi har stengolv, radiatorer i övrigt, och våra trägolv är inte kalla. Jag kan dessutom direkt jämföra eftersom en korridor med trägolv har golvvärme.

Jag tycker alla som kan och har råd ska bygga in golvvärme - i alla fall så länge det inte är den ingjutna varianten...
 
Någon som räknat på vad helheten kostar i längden med golvvärme resp radiatorer ?

Man tjänar ju en hel del på att sänka temperaturen på vattnet, men livslängden på rören verkar ju vara rätt dålig, bara 40 år eller nått, med tanke på att man måste riva upp golven å lägga nya golv när väl rören behöver bytas, vilket låter ruskigt dyrt... iofs så måste man byta golv efter ett tag med radiatorer åxå men kankse inte lika ofta eller ?

Hur är det egentligen tänkt att man ska göra i alla hus som byggs med ingjutna rör i plattan när rören behöver bytas ? Är det kanske en god idé att dra tomrör (rör att dra rör i) från alla rum till fördelaren så att man enklare kan lägga ett nytt golv med golvvärme ovanpå det gamla ?
 
men livslängden på rören verkar ju vara rätt dålig, bara 40 år eller nått, med tanke på att man måste riva upp golven å lägga nya golv när väl rören behöver bytas, vilket låter ruskigt dyrt...
40 år gäller för kontinuerligt 70°C vatten har jag fått till min kännedom när jag pratade med olika säljare ::) för värmegolv på mässan i lördags. 3-400 år lovade säljarna 8) för golvvärme.
 
3-400 år låter lite för bra för att vara sant, säljare har en tendens att lova lite för mycket när de pratar för varan, man vill ju ha lite garantier eller iaf testresultat som visar vad rören håller för... :-/
 
yonna skrev:
Problemet är att jag sysslar med knutna mattor ... dessa trivs inte med mattunderlägg om det är golvvärme och då blir det att halka runt istället  ;).

Funderar bara på detta med jättepoppisnyheter ... om jag inte missminner mig var det högsta mode att ha takvärme för 10-15 år sedan och det har ju visat sig inte vara någon hit.

Jag mår idag ju utmärkt med 80-åriga funktionella vattenelement; vill visserligen inte vara tillbakasträvande men SupaHFlie's fråga är väldigt intressant när det gäller nybygge.
Vad är det som är så dåligt med takvärme ?
Har du provat ;)

I vårt hus finns takvärme (el), golvvärme (el), oljefyllda elradiatorer och vanliga elrediatorer.

Måste nog säga att komforten på de olika systemen kommer i ovannämnda ordning.

Trot eller ej, men takvärmen funkar faktiskt riktigt bra!
 
Matarese skrev:
40 år gäller för kontinuerligt 70°C vatten har jag fått till min kännedom när jag pratade med olika säljare ::) för värmegolv på mässan i lördags. 3-400 år lovade säljarna 8) för golvvärme.
Vi får väl se om 3-400 år och skriva om det här på forumet vilken som hade rätt ;D
 
Vill sälla mig till den lilla skaran som försvarar de vanliga radiatorerna. Vi har valt vanliga radiatorer av flera orsaker; det är billigare att installera, det är billigare att driva (att golvvärme på något sätt sparar energi är hokus-pokus), och så är det en känsla av trygghet att kunna komma åt alla ledningar utan att bila upp grunden. Skall dock erkänna att det hade underlättat att slippa planera in var radiatorerna skall sitta. Men så har vi gjort i vårt nya hus. Och till er som bestämmer er för radiatorer - var beredda på motangrepp för ALLA kommer att vara mot er från snickare, konstruktörer, rörmokare, vänner och övrigt löst folk (som de i forumet...). Vi har dock golvvärme i hall och badrum vilka är kakel och klinkerbelagda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.