Håller på och totalrenoverar vårt hus från 1947. Huset är ett 1,5 plans hus med hel källare (ouppvärmd) byggt med stående plank som stomme. För tillfället är huset bara ett skal då vi rivit ut allting invändigt. Nya fönster (2-glas isolerglas), viss tilläggsisolering (45 mm i väggarna, ordentligt i taket), nya golv, tak och innerväggar väntar. Nytt vattenburet värmesystem skall också installeras. Tanken var från början radiatorer i hela huset utom badrum och kök där det ska vara vattenburen golvvärme (i köket på grund av att det inte finns plats för radiatorer och i badrummet för komforten), men nu när alla golv är upprivna och alla gamla rör ändå bortplockade börjar vi plötsligt tvivla. Är det kanske ändå bättre att satsa på golvvärme i hela huset? Att radiatorer är fula och i vägen går ju inte att komma ifrån, och jag avskyr verkligen att frysa om fötterna, men det är ju så många som säger att man inte "kan" ha golvvärme i så här gamla hus.

Kommer vi att ångra oss om vi inte satsar på golvvärme nu när vi så att säga ändå har chansen? Eller kommer vi att ångra oss om vi kör på golvvärme? Om man ser till husets värde, värderas ett hus med golvvärme högre än ett med radiatorer?

Måste bestämma oss snarast så all input är välkommet!
 
Hej Vet inte vad du har tänkt ha för värmekälla men jag tycker att du själv ska avgöra om du vill satsa på radiatorer eller golvvärme men som du skriver så fryser du lätt om fötterna och dina radiatorer ser slitna ut så varför tveka?Och tror inte det är några problem att satsa på golvvärme med tanke på att du rustar (och passar på att isolera).Du kan välja att satsa på golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre plan om du skulle vilja det med.
 
Varför skulle det inte gå att ha golvvärme i gamla hus? I så fall kanske jag gjort bort mig, för vi installerar golvvärme i vårt hus från -51.
Varmt om fötterna, lägre framledningstemp så värmepumpen nyttjas bättre.
 
Värmekällan har varit pellets och det är planen att vi ska fortsätta med också, förhoppningsvis med en ny panna så småningom bara.

Det som får mig att tveka är väl isoleringen framför allt. Även om vi tilläggsisolerar så är det ju ganska minimalt. 45 mm invändigt är ju inte särskilt mycket om man jämför med hur väggarna i nyare hus ser ut. Vill ju inte bli stående med ett system som inte klarar att värma huset, eller som blir väldigt mycket dyrare att driva än ett radiatorsystem. Lite dyrare kan jag dock leva med som kompensation för fördelarna man får.

En annan fundering är hur golvvärmen kommer att funka med golven vi tänkt oss. Vi kommer att lägga massiva trägolv (gran) i hela huset (utom entré och badrum) och även om tillverkarna säger att det är ok (om bara vissa villkor uppfylls) får man ändå känslan av att det inte är optimalt.

Tror ändå att det lutar åt golvvärme. Skulle nog ångra mera om vi inte chansade. Återstår bara att räkna lite så att inte det ekonomiska är det som måste avgöra...
 
jag håller på installerar golvvärme och det enda jag oroar mig är kallras från fönstrena, men eftersom de ska bytas ut succesivt inom några år så bör jag väl inte vara orolig

kör på golvvärme tycker jag! det blir knappt dyrare än element enligt mina beräkningar... iaf inte för mig som kunde använda det gamla trägolvet som glespanel
 
Nja, golvvärme eller inte.

Jag tycker att det kan bli problem med golvvärme i äldre hus. Beror ju helt på förutsättningarna som man har.... hur plattan är isolerad nedåt osv.
Även golvbeläggningen spelar en stor roll.

En annan sak är komforten.
Tänk på att golvet blir kallt om golvvärmen inte är på dvs om man inte har ngt uppvärmningsbehov.
Annars spelar materialet (värmeinträngningskoefficienten) en stor roll om man går barfota eller om man bara går runt i tunna strumpor. Kort känns det kallare att gå på betonggolv, stengolv eller kaklor än att gå på kork eller trägolv. ... om man inte har "fotvarma" kaklor ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.