Hej på er

Håller just nu på att göra om i våran hall på nedervåningen (entre planet)
I hallen så ligger det 28mm gammalt fint trägolv (huset från 1965 och även detta golvet) och ovanpå det en utav dom fulaste heltäckningsmattor jag sett...
Under trägolvet så är det uppreglat direkt på plattan (betonggolvet) och har en luftspalt på 7-8cm

Planen var att slita ut golvet och gjuta upp med lite ny betong och lägga ett fint klinkersgolv över detta.
Samtidigt byts ytterdörr, innedörrar, trappa, tapet m.m. (typ allt)

Min fråga är hur man ska göra med golvet, ska man bara gjuta upp med betong tills det ligger i plan med reglarna det gamla trägolvet legat på? Reglarna ser ut att ligga riktigt plant och bra.
Hallen är 12 kvadrat.

Nästa fråga.
Ska man passa på att dra in golvvärme samtidigt?
Huset är väl hyffsat tätt så man kan väl inte påstå att det drar kallt om golven, har ved-panna och 2000liter accumulatortankar med rejäla radiatorer i hela huset, så huset har en jämn o stabil värme.
Har klinkers i badrum och tvättstuga idag, utan golvvärme och tycker inte det är någon större fara med det. Dock så ska badrummet oxå renoveras väldigt snart.

Men om man nu ändå ska lägga in golvvärme i hallen så måste jag ju "bila" upp betongplattan och isolera neråt i marken.
Har läst en del på massa hemsidor om golvvärme och blir ju mer eller mindre uppskrämd för att lägga in värme i golven, risken för fuktskador i andra delar av huset verkar ju stor....

Eftersom jag har tillgång till ved vill jag isåfall ha vattenburen värme.

Kostnaden för att bila upp betongplattan, isolera, vattenrör/shunt m.m. Är det värt det?

Hur ska man göra? Är det bättre att skita i golvvärmen?
 
Om du inte räds det extra arbetet skulle jag lätt välja att lägga golvvärme. Vatten från skorna torkar snabbt och du slipper grisigt vatten som ligger i flera dagar.

Risken att trycka ut fukt i andra delar av huset är så liten att du har tusen andra saker du borde bekymra dig mer över...
 
Du menar att man kan lägga in golvvärme utan att bila upp och isolera? Jag vet inte hur tjock min betongplatta är idag.
 
Jonas_Olofsson skrev:
Du menar att man kan lägga in golvvärme utan att bila upp och isolera? Jag vet inte hur tjock min betongplatta är idag.
Näe det menar jag inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.