Formar garaget på Måndag. Har i skrivandes stund ännu inte bestämt mig för om jag ska ha golvvärme / bara gjuta ner slang / eller strunta i det helt.
Alternativet är en billigare variant av pump, behöver aldrig mer än 17 grader i mitt garage.

100mm isolering är bestämt, men vid golvvärme så lär jag ju upp 100 till. Golvvärmen för med sig lite kostnader även om det inte ska kopplas in direkt ju, 6 meters kulvert t.ex.

Stommen är vanlig 20-leca, storleken blir 10x9 meter.

Garaget byggs i samband med nybygge... det kan ju vara en relevant variabel att ta in i beräkningen. Ska således drivas med samma panna som huset. Kommer ligga strax under vad den klarar av i m2.
 
Jag skulle lagt in golvvärme.Tror du tjänar på det i längden.17 grader är varmt i ett garage. Jag har ett garage på 8x12 meter och har golvärme håller ca 14 grader och det räcker gott och väl.
6 meter kulvert är väl ingentingjag har 50 meter kulvert
 
Håller med ryssen!
Åtminstone få det inlagt. Hurvida du använder det nu eller senare kan du ju bestämma sen. Men ligger det klart kanske framtiden avgör hur du skall värma upp det och då har du ju fler alternativ att välja emellan. Som det är nu känns det inte som att man kan säga vilka uppvärmningssystem som är bäst.
Kostnaden utslagen under åren är ju inte den dyraste posten.
Dyrt med värme är det ju hur man än vänder och vrider på frågan men har du inte lagt slangarna lär du aldrig få några sedan heller.
Jag la in, men än så länge kör jag bara med en elfläkt. 9,9 x 15,6m. Grund temp på 10-12 grader. Arbetstemp 17-20 grader. Luftfuktighet 50%
Skall jag upp med tempen snabbt kör jag med en gasolkanon (heter det så?) 15min.
Är dock ganska säker på att jag kopplar in golvvärmen till nästa vintersäsong. I år var det ju en gynnsam vinter så elfläkten har inte varit alltför kostsam. Tror också att en uppvärmd platta håller en jämn mer "hållbar" värme. Kommer att ha totalt 235mm isolering i väggar.
 
JohanOLinda:
Idag är det måndag. Vilket alternativ blev det, slang eller inte?

/Ola
 
OlaE: Vi har faktist tappat en hel dag pga att grävarn inte hade den tid vi ville i helgen, så formningen sker under morgonkväll/onsdag. Men jag har FORTFARANDE inte bestämt mig, ska till k-stad och rinkabyrör i morgon så det måste till ett beslut.

FÖR: Effektivt och ekonomiskt värmesystem, lätt att implementera på framtida system, bättre miljö.
MOT: Inget jättebehov (förmodligen), ligger på gränsen med vad pannan klarar av, installationskostnad.
 
Lägg i slangen iaf. Resten kan du fundera på sen ;)
 
Ok då har ni några timmar till att fundera ellerhur?

Jag gjorde en kalkyl för golvvärme på mitt garageprospekt (95 m² dvs ungefär som ditt) via uponors hemsida och då hamnade jag på materialkostnad på ca 12000:- på rinkabyrör.

/Ola
 
Jag får räkna med skillnaden på isolering och kantblock oxå.

Utan golvvärme: Plank och 100 isolering
Med golvvärme: Kantblock och åtminstone 200 isolering
 
Ja då blir det en extra kostnad på ca: 15000:- till, i alla fall enl. min offert från cellplastdirkekt.

/Ola
 
Jag har varit i precis samma situation som dig...
Valde golvvärmen trots dyrare med slang/fördelare, kulvert och mer cellplast.

Nu är jag ingen bilmekaniker och tillbringar inte många timmar i garaget av den anledningen.
Fast jag har lite träningsutrustning, mekar moped, spelar pingis mm. Då kändes det tillslut värt den extra kostnaden för en god värmekomfort. Jämför priser med alternativa system. Det är inte heller gratis!

Då är det differansen mella de olika värmesystemen som blir din kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.