Har ett hus med nedre boplanet med oisolerad platta på mark. Ska renovera 3 rum nere nu och undrar vad som blir bäst kontra billigast. Antingen får jag bila upp alla betonggolven och gräva ur ca 30 cm och isolera och gjuta igen med golvvärme. Annars får jag isolera med en 5 cm komfortskiva och lägga platonmatta på betongen under. Om man gör på detta sätt måste jag lägga ett tjockare trägolv som håller värmen lite bättre. Fattar ju självklart att det bästa är att lägga golvvärme, men det är ju en väldig massa jobb och kostar en del antar jag. Någon som har ungefärliga priser på sånt. Har en luft/vatten värmepump som uppvärmningskälla...
 
Jag har egentligen inga svar på dina frågor, men själv lade jag klinker med trasmatta ovanpå. Kan inte säga att jag tycker att komforten är så mycket lägre att det skulle väga upp hästjobbet med att bila/gräva osv och så fick jag en nästan garanterat fuktsäker konstruktion på köpet. (Fast i sanningens namn så håller min fru inte med riktigt lika mycket... :)
 
Hemmakatten
Ibland går det till överdrift med golvvärme, tycker jag. Det hus vi bor i nu är det första nybyggda hus vi bor i, alla andra hus har varit äldre - utan golvvärme. Det går alldeles utmärkt att leva utan golvvärme!

I vårt förra hus hade vi på nedervåningen (oisolerad platta) en stor del golv med marmor och en del med träparkett. Marmorgolvet var kallt förstås men trägolvet var helt okej att gå på. Lägger du träparkett (obs! ej laminat) eller massiva trägolv kommer du få en skön yta att gå på. Om du har något badrum på nedervåningen skulle jag däremot kunna tänka mig att lägga in elgoolvvärme just där.
 
Hemmakatten skrev:
Om du har något badrum på nedervåningen skulle jag däremot kunna tänka mig att lägga in elgoolvvärme just där.
Lade en go, mjuk matta från IKEA i badrummet istället. Mjukt skönt ludd slår hårda varma klinkerplattor varje gång. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.