Vi ska precis montera Nivell-golv. Huset står åpå gjuten betongplatta med ovanpåliggande isolering (som nu ska bort). Vi har vattenburen värme i huset med vanliga element.

Eftersom vi vill ha klinkers med golvvärme i hallen så undrar jag om det går att montera bort hallens element och i stället leda ner vattnet i golvet? Eller är det vattnet för varmt.

Det känns lite fånigt att behöva installera elektrisk golvvärme då det redan finns uppvärmning. Golvvärmen ska ju ändå bara vara på under de kalla slaskiga månaderna, och då är ju ändå husets värmesystem igång.

(Det vore en annan sak i badrummet där man vill ha golvvärme även under sommarmånaderna.)
 
Japp, det går att montera bort elementet och använda rören till golvvärme, men du behöver en minishunt (Min gick på 2200:- + moms) för att få ner värmen på vattnet.
 
Tack för svaret. Den här så kallade minishunten, är det något man helt enkelt monterar på rören/röret, eller krävs det extra anslutningar?

Ser den prydlig ut, ungefär som ett vanligt termostat , eller är det något som man bör försöka gömma undan i ett skåp?
 
Jag googlade lite på nätet och den kan se ut typ såhär

gvshuntmicro.jpg

Du vill nog gömma den så att den inte syns så tydligt.
Hur lätt den är att montera vet jag inte eftersom jag anlitade en rörpulare som fixade det, och han beställde även shunten..
 
[quote author=jarlh link=board=VVS;num=1102335582;start=0#2 date=12/06/04 kl 14:04:38]Tack för svaret. Den här så kallade minishunten, är det något man helt enkelt monterar på rören/röret, eller krävs det extra anslutningar?
/quote]

Jobbet är väl i klass med att montera en varmvatten beredare. Framledning och retur skall till shuntgruppen liksom golvslingan. Inregleringen är också viktig.
 
OK, det blir till att gömma undan den i garderoben som ändå står i hallen. El ska inte vara svårt att dra fram eftersom det finns vägguttag strax bredvid.

Tack för svaren.
 
kolla på www.rinkabyror.se och sök på Wirsbo Push 12 , den är kannon till just det du ska göra. har ett par bekanta som tog bort bifintliga radiator och satte dit en push 12.
 
Nu tycker hantverkaren att det bör vara elvärme eftersom golvet annars kommer vara alldeles för kallt under den delen av året då centralvärmen inte är igång.

Men är det så farligt kallt, det är ju ändå hallen vi pratar om. Där vistas man inte längre tider, utan passerar mest.

Är det någon här som har synpunkter?
 
I mitt tycke är det bara när övriga radiatorer är igång som man verkligen behöver golvvärme under klinker, på sommaren kan det rent av vara skönt att svalka fossingarna på klinkergolvet.
 
Hur var det nu, den där push12 och liknande har egen rumstermostat i sig va?

Om det nu är så, tänk då på att om ni har inomhusgivare för shuntautomatik i hallen så är det läge att flytta den till ett annat rum (och det rummet ska inte ha egen termostat på sitt element)
 
Hej!

Har gjort samma sak själv, fast i köket. Fungerar otroligt bra! Skulle rekommendera att du slår en kik på www.energijagarna.se och kollar deras shunt som heter KS1 ( minishunt ) Fördelen med den är att du kan ( om det nu är aktuelllt ) utvidga den till 2st slingor, dock endast en termostat. Men jag tänkte, så fort arbetslusten och pengarna i plånboken infinner sig, hänga på även hallen till min shunt. Tror att jag gav runt 2700-2800:- inkl. moms. Har även lagt deras kassettgolv för pex slang i köket. Mycket smidigt.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.