Tänkte höra vad ni kan rekommendera för golvvärme i badrum (el). Vi hade tänkt att lägga den själv men att en elektriker kopplar in den. Det finns en uppsjö av olika modeller att välja mellan. Vilken är bäst/lättast att lägga?!
 
S
Den enda golvvärme du får förlägga själv är den som ansluts till skyddsklenspänning om högst 50 volt. Alla andra varianter krävs elbehörighet att förlägga.

Om du ändå vill göra det själv uppmanar jag dig skarpt att göra det i samförstånd med den elektriker du tänkt ska ansluta den senare. Prata med honom INNAN du över huvud taget börjar. Det ska göras diverse mätningar på slingan både före, under och efter montaget för garantins skull. Ligger mattan bara där helt plötsligt under klinkergolvet så finns det nog ingen elektriker i hela Sverige som vill ta på sig något som helst ansvar för den eller ens koppla in den.

Elektrisk golvvärme är inte billigt i drift. Undersök isoleringsegenskaperna i underlaget innan du bestämmer dig. Har du vattenburen värme för övrigt i huset skuklle jag välja vattenburen golvvärme istället. Jag la själv in elgolvvärme i hallen, 5 kvm, och den kostar ca 300 kronor i månaden i drift med dåligt isolerat betongvalv under.
 
sawsaw: har du som elektriker fått någon känsla för hur länge el-golven håller egentligen? Jag har från flera elektriker hört att livslängden på el-golv kan vara relativt kort.
 
sawsaw skrev:
Den enda golvvärme du får förlägga själv är den som ansluts till skyddsklenspänning om högst 50 volt. Alla andra varianter krävs elbehörighet att förlägga.

Om du ändå vill göra det själv uppmanar jag dig skarpt att göra det i samförstånd med den elektriker du tänkt ska ansluta den senare. Prata med honom INNAN du över huvud taget börjar. Det ska göras diverse mätningar på slingan både före, under och efter montaget för garantins skull. Ligger mattan bara där helt plötsligt under klinkergolvet så finns det nog ingen elektriker i hela Sverige som vill ta på sig något som helst ansvar för den eller ens koppla in den.
Jag la min kabel själv. Resistansmätte kabeln och isolationsmätte med "megger". Dokumenterade det hela med vidokamera. Är det några andra mätningar du menar?
Elektrikern tyckte att det dög och han kommer och kopplar in anläggningen om några veckor.
Iofs gick jag elprogrammet för tio år sen men har inte jobbat med el efter det....
 
S
robertdigital skrev:
sawsaw: har du som elektriker fått någon känsla för hur länge el-golven håller egentligen? Jag har från flera elektriker hört att livslängden på el-golv kan vara relativt kort.
Nej, jag har ingen känsla för det. Livslängden beror till stor del på hur man förlägger den och hur långa drifttider det behövs för att värma golvet men hur lång livslängden är på en matta har jag ingen uppfattning om.
 
S
Mattias_Bjb skrev:
Jag la min kabel själv. Resistansmätte kabeln och isolationsmätte med "megger". Dokumenterade det hela med vidokamera. Är det några andra mätningar du menar?
Elektrikern tyckte att det dög och han kommer och kopplar in anläggningen om några veckor.
Iofs gick jag elprogrammet för tio år sen men har inte jobbat med el efter det....
Man ska resistans- och isolationsmäta en värmekabel vid vissa tillfällen under en installation. Huruvida dina mätningar är ok eller inte kan jag inte svara på. Jag vet bara att tillverkaren kan göra vad som helst för att slippa ersätta skada pga det ena eller det andra.
 
sawsaw skrev:
Man ska resistans- och isolationsmäta en värmekabel vid vissa tillfällen under en installation. Huruvida dina mätningar är ok eller inte kan jag inte svara på. Jag vet bara att tillverkaren kan göra vad som helst för att slippa ersätta skada pga det ena eller det andra.
Jo de gör vad de kan för att slippa betala :)
 
Jag läste i garantipapprerna till vårt värmegolv att de ersätter bara själva värmeslingan. Inte golvet eller ytskikt. I mitt tycke är det ju inte värmeslingan som kostar i sammanhanget utan det som finns runtomkring och ovanpå.
 
S
Desto viktigare att det görs rätt från början för att undvika problem när det är färdigt.
 
Vad gäller mätningar så är det just det här med isolationsprovning med megger som de flesta av oss hempulare inte kan göra. Det är inte så himla vanligt med en megger i hempular intrumentsamlingen.

Många verkar inte förstå att det inte duger med en vanlig resistansmätning för att kontroller att det inte blivit fel på isoleringen.
 
hempularen skrev:
Vad gäller mätningar så är det just det här med isolationsprovning med megger som de flesta av oss hempulare inte kan göra. Det är inte så himla vanligt med en megger i hempular intrumentsamlingen.
Nä, men man kan låna på jobbet ;)

hempularen skrev:
Många verkar inte förstå att det inte duger med en vanlig resistansmätning för att kontroller att det inte blivit fel på isoleringen.
Jag skulle bli förvånad om kablagen som säljs inte kontrolleras innan de lämnar fabriken.
 
Mattias_Bjb skrev:
Jag skulle bli förvånad om kablagen som säljs inte kontrolleras innan de lämnar fabriken.
Det gör de säkert, men det är inte ovanligt att de skadas under läggningen. Det är därför ma ska mäta före och efter läggning och inspackling.
 
Jag la kabeln själv. Elekriker mätte resistansen osv. före och efter spacklingen. Han kom sedan efter kaklingen och kopplade på strömmen och monterade jordfelsbrytare.

Mätvärden och elfirmans underskrift i garantibeviset krävdes för att ersättning skulle kunna ges om nåt slutade funka.

Elektrikern kostade en slant men det känndes värt det. Vi köpte Ebeco Cable-kit. Bra eller dålig?.....ingen aning. Att lägga kabeln var lite lurigt eftersom kabeln inte är kapbar. Har man 4 meter kabel kvar på rullen när man når hörnet i rummet så får man börja om.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.