Hej ska lägga nytt bjälklag i vårat kök framåt sommaren (torpargrund) . Tänkte även då lägga nått sånt golvärmekit men de finns ju en miljon olika. Är de nån som testat någon och kan rekommendera?
 
Varför inte vattenburen när du ändå håller på? Elpriserna är ju inte direkt på väg nedåt.
 
För vi har direkt el och tänkte sätta dit själv. Har egen brunn och är inte riktigt haj på att skruva med de
 
Vattenburen golvvärme går också att värma med el. Då är du förberedd den dagen du installerar värmepump.
 
Okej har du nått sånt kit som du kan länka till. Jag har en värmepump
 
vattenburet är betydligt dyrare i investering. Jag velade länge mellan vattenburet och elektriskt, men även om jag har BV-pump valde jag elektriskt. Mycket enklafre helt enkelt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
vattenburet är betydligt dyrare i investering. Jag velade länge mellan vattenburet och elektriskt, men även om jag har BV-pump valde jag elektriskt. Mycket enklafre helt enkelt.
Ja de var lite så jag med tänkte köket är typ 15 kvm men med bänkar och allt så är gångytan kanske 10 så. Och 10kvm kit endast el finns ju ganska billiga.
 
Har du direktel eller värmepump?
 
useless useless skrev:
Har du direktel eller värmepump?
Jag har direkt el. Egenbrunn med en hydrofor och en 50l ivt värmepump
 
Har du någon bild på värmepumpen?
 
useless useless skrev:
Har du någon bild på värmepumpen?
Förlåt jag blandade ihop värmepump med varmvattenberedare. Jag har en nibe varmvatten och en daikin luftvärmepump (luft/luft)
 
Ok. Det låter mer logiskt.
Som sagt var kostar det lite mer med slang och en elpush jämfört med elgolvvärme. Men å andra sidan finns det möjlighet till betydligt lägre driftkostnad.
Ska du renovera fler rum inom överskådlig tid? I så fall kanske köket är en bra start på konvertering till vattenburen värme i hela huset?
 
Nej ska sätta in nya fönster så de håller tätt samt en friskluftsventil till då med termostat. Kommer att bygga ut om 2-3 år. Och då använda mig av en luft/luft alternativ en luft/vatten och lägga golvvärme med vatten då i utbyggnaden. Ta bort alla element och enbart ha luftvärmepumpar golvvärme samt kakelugn som uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.