Vi skulle vilja lägga in en elslinga för golvvärme när vi renoverar badrummen. Idag ligger det golvspån ovanpå 50mm cellplast som ligger ovanpå en oislerad betongplatta. Behöver man isolera mot plattan om vi vill ha golvvärme? Om vi inte vill tappa allt för mycket takhöjd antar jag vi behöver ändra hur golvet är konstruerat, hur skulle vi gå tillväga? Gjuta något lager(40mm?) med EPS och sedan ett lager(30mm?) vanligt flytspackel?
 
Oftast inget problem med fukt om marken och grunden runt/under plattan inte är vattensjuk. Hur ser det ut runt grunden, under? Dränerat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oftast inget problem med fukt om marken och grunden runt/under plattan inte är vattensjuk. Hur ser det ut runt grunden, under? Dränerat?
Tror du det är bäst att gjuta direkt på plattan 70mm?
Jag vet inte hur det ser ut under grunden, det är inte dränerat iallafall. Jag är osäker på hur man undersöker fuktnivån riktigt, men under cellplasten kunde jag inte uppleva plattan som fuktig iallafall
 
50mm isolering mellan betong och elvärmeslingan är alldeles för lite, tycker jag
 
Vilket år är plattan gjord? Gjorde samma övning på ett rum med platta/sula från 1950. Efter lite betänkande var det självklart att bila bort golvet, gräva ut, isolera och gjuta ny platta med golvvärmeslingor. Säkert helt annat utgångsläge för plattor från andra årtionden.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
G gaia skrev:
50mm isolering mellan betong och elvärmeslingan är alldeles för lite, tycker jag
Hur mycket tycker du är lagom? Borde bila ur plattan mer?
 
T-dog T-dog skrev:
Vilket år är plattan gjord? Gjorde samma övning på ett rum med platta/sula från 1950. Efter lite betänkande var det självklart att bila bort golvet, gräva ut, isolera och gjuta ny platta med golvvärmeslingor. Säkert helt annat utgångsläge för plattor från andra årtionden.
runt 72. Hur mycket bila/grävde du ut och hur tjockt isolera du?
 
Jag passade på att dra några nya avlopp också, men till slut bilade jag bort plattan och grävde ut 30cm och isolerade med 30cm cellplast innan vi gjöt igen golvet
 
T-dog T-dog skrev:
Jag passade på att dra några nya avlopp också, men till slut bilade jag bort plattan och grävde ut 30cm och isolerade med 30cm cellplast innan vi gjöt igen golvet
tack så mycket för svar! 30cm cellplast i flera lager eller finns det så tjocka? Hur tjockt gjöt du ovanpå efterråt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.