L
Hej!

Vi bor i en villa, det finns direktverkande el och luft/luftvärmepump som uppvärming, samt direktverkande el golvvärme i våtutrymmen (tvättstuga/badrum). Jag vet att luftvärmepumpen är mycket effektivare än golvvärme. Hur gör jag att effektivisera uppvärmingen i våturtymmen?

Ska jag öppna dörren till badrummet och sänka golvvärmetemperaturen, så att luftvärmepump värmer den mer än golvvärmen? Jag vill ha kanske 1-2 grader mer än i resten av huset (21 i badrum, 19 i vardagsrum).

Däremot vill jag inte att tvättstugan värms så mycket, eftersom jag är där bara en liten tid varje dag. Men om jag håller dörren till tvättstugan stängt då är det bara golvvärmen som värmer, och på ett mindre effektivt sätt än luftvärmepumpen. Är det bättre att ha golvvärmen på 12 grader, och dörren stängt eller öppet?

Kanske lite konstiga frågor, men vår elräkning var så dyrt, och vi är nya i vår hus, och kanske någon har erfarenhet med just den här pronblematiken.

Tack!
 

Bästa svaret

Stäng av golvvärmen i tvättstugan helt och hållet, kan nog ha dörren stängd och låta värmen gå igenom väggarna. kommer att bli lite svalare där normalt sett men när ni kör maskinerna och faktiskt använder rummet så tillkommer det värme. Använd avfuktare istället för torktumlare till att torka kläderna.

Ha dörren till badrummet öppen och försök att nå bra temperatur med bara värmepumpen. Låt golvvärmen ge det lilla extra, fixa timer/astrour/smart schema till golvvärmen så att golvvärmen går timmarna när ni faktisk använder rummet så att ni inte bränner el i onödan när värmepumpen igentligen räcker.
 
  • Gilla
lindala
  • Laddar…
Att ha dörren till badrummet öppen fungerar inte om ni vill ha 21° därinne och 19° i övrigt i huset. Bäst att stänga dörren och gärna köra med timer till golvvärmen som sagts så blir det extra varmt när det verkligen behövs.
 
  • Gilla
lindala
  • Laddar…
L
Tack, jag stängde av golvvärmen i tvättstugan, och det är fortfarande inte jättekallt, runt 12, så det ska nog funka bra. Och jag programmerade golvvärmen så att det är på 19, och bara 2 timmar på 21. Jag håller dörren öppen, och luftvärmepumpen ger mysig värme utan golvvärmens hjälp. :) Hoppas att det syns på elanvändningen också.

Tack för hjälpen,

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Stäng av golvvärmen i tvättstugan helt och hållet, kan nog ha dörren stängd och låta värmen gå igenom väggarna. kommer att bli lite svalare där normalt sett men när ni kör maskinerna och faktiskt använder rummet så tillkommer det värme. Använd avfuktare istället för torktumlare till att torka kläderna.

Ha dörren till badrummet öppen och försök att nå bra temperatur med bara värmepumpen. Låt golvvärmen ge det lilla extra, fixa timer/astrour/smart schema till golvvärmen så att golvvärmen går timmarna när ni faktisk använder rummet så att ni inte bränner el i onödan när värmepumpen igentligen räcker.
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Stäng av golvvärmen i tvättstugan helt och hållet, kan nog ha dörren stängd och låta värmen gå igenom väggarna. kommer att bli lite svalare där normalt sett men när ni kör maskinerna och faktiskt använder rummet så tillkommer det värme. Använd avfuktare istället för torktumlare till att torka kläderna.

Ha dörren till badrummet öppen och försök att nå bra temperatur med bara värmepumpen. Låt golvvärmen ge det lilla extra, fixa timer/astrour/smart schema till golvvärmen så att golvvärmen går timmarna när ni faktisk använder rummet så att ni inte bränner el i onödan när värmepumpen igentligen räcker.
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Stäng av golvvärmen i tvättstugan helt och hållet, kan nog ha dörren stängd och låta värmen gå igenom väggarna. kommer att bli lite svalare där normalt sett men när ni kör maskinerna och faktiskt använder rummet så tillkommer det värme. Använd avfuktare istället för torktumlare till att torka kläderna.

Ha dörren till badrummet öppen och försök att nå bra temperatur med bara värmepumpen. Låt golvvärmen ge det lilla extra, fixa timer/astrour/smart schema till golvvärmen så att golvvärmen går timmarna när ni faktisk använder rummet så att ni inte bränner el i onödan när värmepumpen igentligen räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.