Håller på och bygger badrum. Står nu i valet och kvalet angående golvvärme. Hade först tänkt lägga vattenburet då det kändes som det mest naturliga i.o.m. att vi har vattenburen värme.
Men nu har vi skaffat en vvb så att vi ska kunna stänga av pannan på sommarhalvåret istället för att behöva elda enbart för varmvatten.
Golvvärme kan ju vara skönt att ha även på sommarhalvåret så då kom jag in på el istället. Men då blir nackdelarna ett högre pris (för driften) och att vi måste ta in en elektriker för jobbet.

Så nu står jag här och trampar och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Tips och förslag?
 
Både och, kanske?
 
Låter inte alltför ekonomiskt.
 
Nej, i och för sig inte, men det är ganska många som gör så.

Frågan är väl ju hur mycket billigare det är att köra vattenburet än el, och hur stor installationskostnaden blir för de olika alternativen. Det diskuterades i en annan tråd här, ska se om jag hittar den.
 
Här har vi den.
 
Installationskostnaden blir mindre för vattenburet då min svåger är rörmokare. Totala engångskostnaden kommer nog skilja ganska lite mellan de båda alternativen. Det gör det varken lättare eller svårare att välja dock. Att lägga ner slang och massa mer flytspackel enbart utifall man ev ska köra vattenburet i framtiden tycker jag är väldigt slöseri. Då ska det i så fall vara enbart vattenburet. Om inte om funnits...
 
Om ni inte bygger för att sälja
så skulle jag skicka in vatten buret.
Den tiden när pannan är av så
dit med en badrums matta ;) om det inte är
för stor yta.
El är ju inte billigt heller.
Men det som vi lägger mest även om
det finns tillgång till vattenburet.

Mvh Putte
 
Okej. Då är ju argumentet för el att ni kan köra golvvärmen även när ni inte eldar, och argumentet för vatten är den lägre driftskostnaden. Frågan är då hur mycket energi det går åt att värma badrummet. Hur stor och hur välisolerad ytterväggsyta, och hur välisolerat bjälklaget är (särskilt om det är kallt under).
 
Installerar Du solfångare kan Du ju ha
golvvärmen på på sommaren
också ;)

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Om ni inte bygger för att sälja
så skulle jag skicka in vatten buret.
Den tiden när pannan är av så
dit med en badrums matta ;) om det inte är
för stor yta.
El är ju inte billigt heller.
Men det som vi lägger mest även om
det finns tillgång till vattenburet.
Har inga planer att sälja, har inte haft huset så länge.
Ska ha golvvärme även i hallen i anslutning till badrummet, lite trist att fylla både hall och badrum med mattor. Har en väldigt låg elräkning i dagsläget men den får ju gärna stanna lågt förstås. :)
 
jon_h skrev:
Okej. Då är ju argumentet för el att ni kan köra golvvärmen även när ni inte eldar, och argumentet för vatten är den lägre driftskostnaden. Frågan är då hur mycket energi det går åt att värma badrummet. Hur stor och hur välisolerad ytterväggsyta, och hur välisolerat bjälklaget är (särskilt om det är kallt under).
Finns inga ytterväggar i badrummet. Blev ju ny isolering i bjälklaget när avloppsrören drogs, källaren under.
 
Då hade jag valt el, inget snack om saken. Lite komfortvärme bara ju, kostar inte så mycket.
 
Såg en luftvärme pump som
man värmer vattenburet med.
Kan ju vara nått för dig för att
driva lyxvärmen med ;) .

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Installerar Du solfångare kan Du ju ha
golvvärmen på på sommaren
också ;)
Tror vi har för dåligt med soltimmar för att det skulle löna sig med solfångare. Men intressant idé ändå...
 
jon_h skrev:
Då hade jag valt el, inget snack om saken. Lite komfortvärme bara ju, kostar inte så mycket.
Okej, men i den angränsande hallen då? Där har vi ju ytterväggar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.