Hej! Vi ska renovera vårt hus som är byggt 1981. Vi har tänkt lägga in golvvärme i hall, dusch, tvättstuga och toalett. Sammanlagt ca 24 kvadratmeter. Vi har vattenburen värme och bergvärmepump i huset. Vet nu inte vad vi skall välja. Att installera vattenburen golvvärme är ju ett mycket större jobb. Om vi väljer elburen golvvärme har vi tänkt ha kvar elementen och endast ha "komfortvärme" på golven.
Vi vet inte vad som är bäst!!!
Önskar råd och förslag på detta så att vi kan komma igång!
 
Hej!

Ser det som resursslöseri att lägga in elvärme när det finns vattenburen värme. Hade alla gånger satsat på vattenburet.
Detta behöver inte blir krångligare. Kommer själv lägga in detta i vårt nya badrum under våren. Dock lite dyrare kostnad att installera. Men när det väl ligger där så finns ju inte någon extra kostnad för el.
 
De finns flera som väljer elgolvvärme för att det blir en betydligt billigare installation.

Men var jag dig (och hade råd) så skulle jag lägga vattenburet helt klart! Nackdelen är ju att golvet inte blir speciellt varmt på vår/sommar. Men de går ju att lägga en elslinga också på de ytor du vill ha varma även på våren, tex första kvadratmetern i hallen där de blir mycket slask osv..
 
Du har ju vattenburet system redan, varför blanda in el??? som kommer att blir dyrare och dyrare. Skippa alla tankar på el och lägg vattenburet system, värt varenda öre och minut extra det tar.
 
Går också i dessa tankar: kommer att bygga om badrummet så att det blir ca 7 kvm stort. Det blir antagligen en vattenburen handtork som fungerar som element och som komplement hade vi tänkt oss komfortvärme i golvet. Försöker klura ut om vi ska satsa på vatten eller el. Vill egentligen vara så lite beroende av el som möjligt men frågan är om det är försvarbart med vatten på den ytan.

Värmer huset med pellets. Läste någonstans att man ska räkna med ca 80 w/kvm för komfortvärme, och att den värmer ca 40 % av tiden under ett dygn. Dvs i mitt fall 5,3 kwh/dygn eller 1934 kwh/år. Pellets är ju inte våldsamt billigare än elen och installationen för det vattenburna går ju på mer. Så frågan är om det går att räkna hem en sådan investering.

Sedan läste jag i en annan tråd att någon tippade på en installationskostnad på 3-4000 kr för materialet (elvärme) och att det tillkom så pass mkt pga av elektrikern att det hela hamnade på runt 10.000 kr iaf. Om jag då kan installera den vattenburna själv så lär det ju inte bli dyrare. Inte helt lätt val det här. :S
 
cederbusch skrev:
Inte helt lätt val det här. :S
Som jag skrev tidigare, jag tycker att det är ett lätt val, Du har ju redan vattenburen värme i huset, var är vitsen med att plötsligt värma några få m2 med el? Har jag tolkat andra inlägg rätt :blushing: så är det för att spara in några tusen på renoveringen. Med tanke på hur mycket det kostar att köpa hus och renovera hus så förstår jag inte ett sånt resonemang :S det är en försvinnande del av husbudget Du skulle spara in på att ha 2 värmesystem vilket på sikt är mer kostsamt än att ha ett.
 
Jan-Å skrev:
Som jag skrev tidigare, jag tycker att det är ett lätt val, Du har ju redan vattenburen värme i huset, var är vitsen med att plötsligt värma några få m2 med el? Har jag tolkat andra inlägg rätt :blushing: så är det för att spara in några tusen på renoveringen. Med tanke på hur mycket det kostar att köpa hus och renovera hus så förstår jag inte ett sånt resonemang :S det är en försvinnande del av husbudget Du skulle spara in på att ha 2 värmesystem vilket på sikt är mer kostsamt än att ha ett.
Valet är såklart lätt när man redan bestämt sig. Men innan man kommit dit måste saker och ting få stötas och blötas.

Jag vet ännu inte hur mkt jag kommer att kunna bygga på höjden i rummet, det blir ju en ganska stor faktor. Inte så sugen på att börja hyvla golvreglar. Dessutom ska ju plats finnas för shunten mm, det vill man ju inte ha helt öppet i badrummet.

Jag vet att du gjort bra husaffärer i ditt liv, och jag förstår att du ser några tusingar som en fluglort i ditt budgetpapper, men många bäckar små och allt det där. Resonerar man så vid varje sak/investering man gör så har det dyra huset snart blivit det fantastiskt dyra huset.

Nåja, det hela tåls att tänka på och det kommer jag fortsätta med. En sak i taget dock.
 
Jag har nog tjänat mest på att jag gjort nästan allt själv eller tillsammans med oavlönade släktingar iofs. Men visst, vi har olika ekonomiska förutsättningar allihop och nåra tusingar påverkar inte min budget det är sant.

Min tanke var snarare att valet var enkelt, inte utförandet och inte finansieringen heller. Men lägg funderingarna på hur man löser det hellre än att blanda in ytterligare en värmekälla som på sikt kräver kunskap och service som Du kunde lagt på de system Du redan har.

Sen ska man rent generellt vänta med besluten så länge det går när det gäller husrenoveringar, helst bo där i ett par år innan man drar igång för man kommer på nya saker successivt. Gäller speciellt för badrum som inte bara är att tapetsera om :)
 
El eller inte ? Om du vill ha komfortvärme vår till höst så måste du typiskt ha el tillskott i någon form. Dvs , Shuntgrupp med elpatron(vattenburen) eller elslingor.

Har man värmepump och ex. tank, kanske man kan stänga ev separat radiator krets och tvinga pumpen värma golven.

/enriko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.