Håller på att konvertera huset till vattenburen golvvärme. med Ny VVM310/F2030 Värmepump.

Har idag 3 Fördelare.
Jag har 10mm roth rör på Fördelare NR 1, 2 slingor (Badrum källare ca 16m2)
Jag har lagt 20mm Golvvärmerör fördelare 2 och 3 (huvudplan)
Nr 2, 3 Slingor Totalt ca 50m2,
Nr 3, 5 slingor totalt ca 90m2.

Från pannan har jag ca 2,5m 22 mm Kopparrör fram till första fördelaren Nr2 (Härifrån grenar jag sedan även vidare till övriga fördelare. Här sticker jag av med Armerad RF flex Slang 22mm eller pex ca 80 cm till Fördelaren Nr2.
Till Fördelare 1 har jag ca 1,5m fast CU22 direkt till fördelaren.
Till Fördelare 3 (Inte klar), har jag ca ca 6-7m från ovan förgreningspunkt. Jag har tänkt lägga CU rör de första 4m, för att sedan gå upp i bjälklaget till Fördelare med PEX Rör.

Så min fråga.
Kan jag fortsätta med CU22 dessa 4m, eller bör jag gå upp till CU28mm?
Vilken dimension bör jag använda på PEX, Jag kan välja mellan 22mm och 28mm.
Jag vill inte överdimensionera i onödan, då det både blir jobbigare att hantera och dyrt.

Bör dessutom ta med i beräkningen att vi planerarar en tillbyggnad senare i år om ca 35-40m2. Detta utrymme får en framledning på ca 12-14m. Här har jag tänkt mig CU28mm.

Allt drivs med VVM310 inbyggda pump. Jag tror dock att jag skall bygga ut en andra värmezon för högtemp system (Fläktkonvektorer i källare och vind). Då kommer dessa behöva gå på den inbyggda pumpen, och golvvärmen för kompletteras med egen Schuntgrupp, blir dock kompletterande frågor om detta nästa år:)
 
peternicklas
Fortsätt du men 22mm. Du har redan 22 mm. från pumpen vilket är det som ger fködet till hela systemet.
 
Tack för snabbt svar. Du tror det är ok även för det längre planerade stråket?
De korta kan jag definitivt förstå det, speciellt som jag renar ut det efter försat 2,5m. Är inte direkt kunnig på Vatten beräkning (Mer på el:). Rent krasst bör väl tryckfallet bli högre om jag har 22mm hela vägen, mot om jag växlar upp till 28mm på det långa stråket.
 
peternicklas
Jag matar hela huset från tanken med 22 mm. vilken grenar sig till en ny 22 mm. som går till golvvärmen, den andra går till källarens element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.