I badrummet har jag golvvärme på en del av rummet, och två elradiatorer på resten. Elradiatorerna har jag kopplat in en central styrning på med IQTherm, och funderar att på även koppla in så att golvvärmen styrs via denna. Att koppla in styrningen på elradiatorerna var inga bekymmer, men när jag nu tittar på hur den nuvarande golvvärmetermostaten är kopplad så kliar jag mig lite i huvudet, och undrar om jag skall överlåta det till elektriker...fast egentligen borde det väl inte vara något problem.
Se bifogad bild.
Ovanifrån kommer matningen, men till golvet går två par, ett blå/brunt, och ett tjockare par, svart/blått. Vad har respektive par för funktion?
 
  • IMAG0191.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tjockare paret lär vara matningen till värmetråden och det tunnare går till givaren. Jag vet inte om systemet IQTherm är gjort för att sköta golvvärme, men det kräver lite mer av systemet än att styra element. Det är temperaturen i golvet som regleras och inte i luften.

Erik
 
Enligt informationen skall IQTherm även kunna styra golvvärme.
 
Det förutsätter då att det finns en ingång för golvgivare. Inte heller säkert att den golvgivare som finns funkar med IQtherm.

Golvvärmetermostaten fungerar (oftast) så att den kan antingen styra på luft tempen som en vanlig termostat, i dte läget används golvgivaren för att säkertsälla att inte golvet blir överhetttat. Eller så kan den styra så att golvet hela tiden håller en bestämd temperatur. Detta är då omställningsbart i termostaten.
 
Jag har förstått det som att golvvärmetermostaten kan reglera på lufttemperaturen som en dålig nödlösning om golvgivaren har gått sönder.

Erik
 
Inser nu att jag hade ett kortare hjärnsläpp...termostaten skall självklart inte tas bort, styrningen sätts på inkommande matning, bef. termostat ställs på max. Precis som för övriga elradiatorer.
 
Jag är inte övertygad om att det är en god idé, men det märker du.
 
Om man inte kör golvvärme på en termostat med golvgivare blir golvet växelvis varmt och kallt, så vill man i allmänhet inte ha golv med golvvärme utan det vill man ha ljummet hela tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.