Scenariot är följande:

Jag ska koppla in golvvärme i badrummet av märke Ebeco och jag har läst mig fram till att det rör sig om 640W, utöver detta kommer jag ha 4-5 halogen spottar i taket som kommer styras via dimmer (vet inte om det blir 35 eller 50W). Till detta kommer belysningen vid hanfatet vilket innefattar 6 st inbyggda spottar över och under spegeln (3 över och 3 under). Sedan styr jag även en vanlig 40W lampa i bastun. Det sista är en fläkt som jag kommer installera. Summa summarum blir således


Golvvärme
4-5 spottar i tak
5 spottar vid spegeln
1 lampa i bastun
Fläkt

1 dimmer
En tredelad strömbrytare

Är detta några problem rent säkringsmässigt? ???
 
Inte för att jag är elektriker, men jag hade nog lagt golvvärmen på en egen säkring.
Sedan skall allting vara inkopplat via jordfelsbrytare.
 
nepp.................om det inte ligger mycket på den säkringen redan..................du kan plocka ut ca 2400w på en 10 amp säk
 
Allt ska kopplas via jordfelbrytare.

Tack för svaret El_micke!!!!!

Får testa dra ut säkringen till badrummet för att se vad som går på den...

 
Förutsättningar jag har hemma:

8 st 50W spottar = 400W (Dimmen som klarar upp till 400W)
Golvvärme 700W = 700W
Handukstorkvärmare = 60W
Tvättmaskin med inbyggd torkis = ?W
Bubbelbadkar med pump = ?W
Fläkt = ?W

Resultat: Proppen har aldrig gått av ;)

Men så är de alla inte alltid på en gång... Men man får testa det nån gång
;D
 
En tvättmaskin brukar ha en märkeffekt på typ 2000w, (hur mycket den verkligen drar kan vara en annan femma). Så det låter som du har en viss överbelastning av säkringen.

Sedan är det ju så att en säkring håller en stund vid måttlig överbelastning, men det skall man helst inte utnyttja. En porslinssäkring har jag för mig skall tåla dubbla lasten i en timme. och en tvättmaskin drar ju bara nämvärd effekt under uppvärmningsfasen, kanske 20 minuter eller så.
 
Ja, man får tänka på att golvvärmen går ej jämt heller. Kanske 10 min på 1 timma. Lyser för det mesta grönt men ibland rött bara.

Men nu i efterhand låter det ju rätt mycket. Ska nog fixa så tvättmaskin/tork för egen propp... Trodde ej de drog så mycket...
 
Det bör finnas en märkplåt någorlunda lättläst någonstans på maskinen där du kan se vilken effekt den drar. Eller i bruksanvisningen.
 
Brukanvisning är inget för riktiga män 8)

Kollade på husqvarna hemsida. 2200W....

Ja, 8 mån har ju gått med detta sättet så imorrn löser väl proppen ur... Ok, ännu en sak att göra på "attgöra listan". suck ::)
 
Hm kan omöjligen vara en elektriker som dimensionerat den anläggningen. Tvätt och tork skall ha separata grupper.
 
Nej då.

Det fanns el-uttag i badrummet...

Elektrikern visst ej att vi skulle ha tvätt/tork där.

Skulle vara avsedd för handduksvärmaren......

Har ej anlitat honom igen men han skulle väl reagera mot det om han kom tebax ;)

Men det har fungerat bra så... Men får anlita honom igen så får han flytta i proppskåpet + ledningar... Bara jobb...
 
Det var nån som sa att man inte ska ha elementmatningen på samma säkring som lyset. Varför inte i så fall? Även om det totalt bara blir kanske 1000 W.
 
Du kan i värsta fall få blinkningar i lyset när elementet slår av och på. Dessutom vill du inte famla i mörker när elementet skjuter säkringen
 
Det kan ju inte skjuta säkringen om den totala effekten är 1000 Watt. I alla fall inte en 10 A säkring.
 
Jodå. Tillslagsströmen är betydligt högre och gäller det dessutom gamla porslinssäkringar så försämras de med tiden. För att hantera tillslagsströmar så har man en viss fördröjning i säkringarna och det brukar hålla men vill man vara säker så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.