Scenariot är följande:

Jag ska koppla in golvvärme i badrummet av märke Ebeco och jag har läst mig fram till att det rör sig om 640W, utöver detta kommer jag ha 4-5 halogen spottar i taket som kommer styras via dimmer (vet inte om det blir 35 eller 50W). Till detta kommer belysningen vid hanfatet vilket innefattar 6 st inbyggda spottar över och under spegeln (3 över och 3 under). Sedan styr jag även en vanlig 40W lampa i bastun. Det sista är en fläkt som jag kommer installera. Summa summarum blir således


Golvvärme
4-5 spottar i tak
5 spottar vid spegeln
1 lampa i bastun
Fläkt

1 dimmer
En tredelad strömbrytare

Är detta några problem rent säkringsmässigt? ???
 
Inte för att jag är elektriker, men jag hade nog lagt golvvärmen på en egen säkring.
Sedan skall allting vara inkopplat via jordfelsbrytare.
 
nepp.................om det inte ligger mycket på den säkringen redan..................du kan plocka ut ca 2400w på en 10 amp säk
 
Allt ska kopplas via jordfelbrytare.

Tack för svaret El_micke!!!!!

Får testa dra ut säkringen till badrummet för att se vad som går på den...

 
Förutsättningar jag har hemma:

8 st 50W spottar = 400W (Dimmen som klarar upp till 400W)
Golvvärme 700W = 700W
Handukstorkvärmare = 60W
Tvättmaskin med inbyggd torkis = ?W
Bubbelbadkar med pump = ?W
Fläkt = ?W

Resultat: Proppen har aldrig gått av ;)

Men så är de alla inte alltid på en gång... Men man får testa det nån gång
;D
 
En tvättmaskin brukar ha en märkeffekt på typ 2000w, (hur mycket den verkligen drar kan vara en annan femma). Så det låter som du har en viss överbelastning av säkringen.

Sedan är det ju så att en säkring håller en stund vid måttlig överbelastning, men det skall man helst inte utnyttja. En porslinssäkring har jag för mig skall tåla dubbla lasten i en timme. och en tvättmaskin drar ju bara nämvärd effekt under uppvärmningsfasen, kanske 20 minuter eller så.