Vi har nyss köpt ett hus som har både golvvärme och radiatorer. Vi håller på att göra i ordning en del av huset där vi också tänkte lägga in golvvärme, det värmdes tidigare upp av ett större element.

När rörmokaren var och kopplade ur det så hade han sagt (jag var inte där) att den lösning som finns idag är fel och för så att det inte kommer gå att få tillräckligt flöde till det nya rummet. Att man inte får strypa på slingorna utan att det måste göras med en termostat. Det finns två slingor idag, en till hallen och en till köket. Se bilder.

• Värmesystem med fördelare för golvvärme, termostat och reglerventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeanslutning med kopparledningar och fördelningsenhet i ett nyligen köpt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan han inte sätta in en mini golvvärme fördelare med 1 slinga där den gamla element fanns?

L lostinsweden skrev:
Kan han inte sätta in en mini golvvärme fördelare med 1 slinga där den gamla element fanns?
Det var så jag trodde/tänkte att man skulle göra. Jag vet inte varför vattnet inte skulle "räcka till".

Att inte få strypa på en slinga , skitsnack , det måste bara finnas en maxtermostat så inte slingorna får för högt temp, max ca 40 C , det med termostater kostar bara pengar ( om rörisen menar termodon då )

Krilleman
Tanken var/är att sätta en ny shuntgrupp på den ledning som gick till elementet där de två sovrummen ska bli, det ska alltså inte kopplas in på de grejor som sitter på bilden. Jag vet inte varför det inte skulle kunna bli tillräckligt flöde med en sån lösning.

Såvitt jag vet är det genom att strypa slingorna och därmed flödet som man justerar värmen. Har man inga flödesmätare så blir det knepigare att justera in men borde väl gå, eller missar jag nåt? Varför skulle rörmokaren säga att det inte går att få tillräckligt flöde på den slingan pga dom grejor som sitter där?

B
Så... din idé är att sätta en shuntgrupp på ett annat ställe, parallellt med denna?

Kan väl funka, men svårt att sägs utan att veta något om dimensioner matande pump med mera. Ville rörmokaren byta ut denna shuntgrupp och koppla ihop 1 stor ny shuntgrupp?

C
Som Krilleman säger verkar det bara vara flöde över två slingor- de med svartare slang. Vattnet blir svart av järnet i radiatorerna, och eftersom vattnet är delat i hela systemet och två slingor ser helt transparenta ut kan det bara betyda att antingen är dessa väldigt nyligen installerade, eller så har de inget flöde över sig.

Vidare är generellt termostater onödiga - de kan bidra med en marginal komforthöjning, men ställer troligen med med mer problem än vad de löser. Ett väl injusterat system bör inte behöva termostater i en vanlig villa.

Uppdatering, vi ska inte byta ut grejorna som sitter där. Däremot kommer det dras nya rör från värmepumpen till den nya golvvärmen då ett klent enrörssystem som sitter där inte garanterat kan ge tillräckligt flöde. Det köper jag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.