Hej

Jag har fastnat lite i mitt projekt och hittar inget bra expempel på natet. Jag bygger en mindre toalett i en stuga som tidgare inte hade vatten, och hade tankt att ha elektrisk golvvarme (T2). Jag har kikat på ett tiotal vidos och intstruktioner på natet men de visar bara hur man gor på fardig platta. I mitt fall så har jag sågat upp gamla plattan och dragit in ror, och sedan lagt isolering och nu skall det bara armeras lite och sen gjutas upp till den gamla plattasn hojd (se bild).

Det jag funderat på nu ar i vilket moment jag skall montera varmeslingorna? Skall det goras innan jag gjuter, dvs det får byggas något i armeringen som sitter 2 cm under fardig golvhojd, så jag kan fasta varmekabeln på den? Eller skall man gjuta i två omgångar och "spara" 2 cm, lagga slingan och sedan flyta ut till fardig hojd? Alternativ tre ar att gjuta till fardig hojd (gamla plattan) och sedan ge mig på varmegolvet? Men då blir det ju mycket hogre och dorr mot toaletten får en lustigt mote vid troskel.

Tacksam for lite tankar kring detta så jag kan forbereda lite innan gjutaren kommer i nasta vecka.
 
  • Renoveringsprojekt av en toalett med isolering på golvet och väntande armering för golvvarme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde som du beskrev i exempel 2. Alltså sparade 2 cm och flytspacklade sista biten. Dock ingen aning om ifall det blir bäst för dig. Jag gjorde allt själv fram till flytspacklingen. Det fick ett proffs göra.
 
Tänk på att förbereda för elkabel och termostatgivare också...
 
Tack for två snabba svar.

Det ar framdraget el i en dosa (som inte syns på bilden) och jag skall dra ner två ror till varmekabel och termostat nar jag valt losning och vet var de skall sluta.

Skulle garna gora gjutningen sjalv, men jag har en hel del inkommande vatten- och avlopspror samt lite el-/larmkabalar som kommer från "underjorden" nar vi andå gravde ur och dessa skall hamna på ratt plats/hojd så det kanns tryggt att någon gor det som har gjort det innan.

Skall bara komma på en vetting lsoning att få dit slingorna, och variant 2 ar kanske den som funkar bast?.
 
Kolla med proffset som ska komma dit. Men förmodligen blir det så att du får spara en bit. Om du ska låta en elektriker koppla in golvet så kan du ju fråga hen också.

Fördelen med att spara en bit golvhöjd för att sen flyta på slutet är att det blir enklare att se till så man inte skadar elkabeln. Kan kanske vara svårt att gå runt och fästa upp kabeln rätt överallt och samtidigt försöka undvika att snubbla på armering och liknande. Men kolla med både elektriker och den som ska Gjuta vad de tycker.
 
Du har koll på att slingan måste isolationstestas?
 
Jag: ja. Men trist om man råkar paja den ändå tänker jag.
 
Finns väl ingen anledning att inte gjuta in den i plattan direkt och göra golvet färdigt med eventuellt fall i betongen.
Så har jag gjort hittills.
Flytspackel är dyrt.

Protte
 
Jag säger inte att det är fel att gjuta in det på direkten. Däremot kan jag berätta hur jag tänkte när jag byggde i min källare för 6 månader sen:
Eftersom jag är hemmapulare så är min arbetstid gratis, så då kan man bygga och måla under lite mindre pressade och stressade tidsramar. Mtrl-kostnader blir i mitt tycke också lite mindre viktigt eftersom jag ändå förhoppningsvis sparar in en hel del cash på mindre spill (går att tänka ut innan ungefär hur mkt man behöver av skruvar, penslar osv) och mindre kostnader för arbete. Däremot så är det viktigt att allt man gör blir rätt och då kan det vara läge att göra krångliga moment enklare. Och ett sånt trick i detta fallet är att gjuta in all skit som ligger under och sen har han ett enkelt golv att gå på och lägga golvvärmen på. Jag la dessutom mitt värmegolv själv och meggade såklart hela tiden (jag hade fått ok från elektrikern). Det jag sparade här var att jag kunde lägga ut betongen själv, och behövde inte bry mig så mkt om fall eller jämnhet av yta. Jag kunde lägga golvvärme själv och vara precis så petigt noggrant som jag själv ville. Sen fick plattsättaren på ett mkt enkelt sätt fixa fallet med flytspackel. Det gjorde han på 1 h.

Kontentan här är att jag tror det är en enklare lösning för en hemmapulare att dela upp det hela i två moment. Men självfallet kan man göra det i ett moment. Men det blir ett svårare moment.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.