Det finns några äldre trådar om att man har lagt både vattenburen golvvärme och elslinga.

http://www.byggahus.se/forum/badrum...och-vattenburen-golvvarme-i-samma-badrum.html

Pratade med en rörmockare förra veckan och han hade aldrig hört talas om det.
Fungerar det? Några problem?

Vi har ett litet badrum 5,5 kvm. Idag ordentlig påljutning. Så att det bygger någon cm är ok.
Oisolerad krypgrund och prefab lättbetongbjälklag så sannolikt mkt läckage även om jag isolerar med frigolit.
Bergvärme varför det känns konstigt att inte utnyttja den.
Har en inbyggd garderob i intilliggande sovrum i vilken jag kan lägga utrustning.
Tänkte då lägga in kombinationen minikretsventil och elslinga.
Alternativet till kombinationen elslinga/rör är minishuntventil med elpatron.
Någon här skrev att man ska undvika att lägga den in vid sovrum pga. ljud från cirkulationspumpen.
 
Om elslingan är ordentligt separerad från golvvärmeslangen med njutning/spackel mellan borde det inte vara några direkta problem.

Men jag måste ändå ställa mig frågan, varför? Kan du inte få en styrning för sommarbruk som fungerar, eller?
 
Vi har kombinerat både elektrisk och vattenburen golvvärme i badrummet på nedre plan. Vintertid eldar vi med ved, men på sommaren stänger vi av den vattenburna värmen i huset och då är det skönt med komfortvärme på golvet.

Eftersom vårt hus hade spånskivegolv flytande på frigolit ca 10cm upp från betongplattan, så la vi vid renoveringen tunnare frigolit som vi gjöt en kaka på. Slangarna för det vattenburna är ingjutna i betongkakan, och elslingorna ligger i spackel ovanpå det. Totalt blev golvhöjden max någon cm högre än innan.

Nu har jag dock funderat på om det skulle vara smartare att koppla vattengolvslingorna på en egen "stigare" från ack-tanken. Pannrummet ligger vägg-i-vägg med badrummet så det blir enkel rördragning och tanken värms sommartid av solen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.