Vi har 10 slingor vattenburen golvvärme med ingjutna slangar. 4 av dem blir varma. Resterande 5 har varit avstängda i 3 år och verkar inte gå att få igång. Jag har halat allt för länge på det, så nu ska de banne mig igång och termostaterna sättas upp! :mad:

Följande gäller:
  • Samtliga slingor är inkopplade till ett och samma "fördelningsrör".
  • De fem kalla slingorna är kalla direkt där pex-slangen går ut från fördelningsröret/ventilen.
  • Det hjälper naturligtvis inte att vrida på "hattarna"
  • Det hjäper heller inte att trycka på "pinnen" på "ventilen" många gånger med tanken att ventilen kanske fastnat när den stått avstängd så länge.

Finns det något mer jag kan felsöka innan jag ringer och skäller på rörmokaren? :rolleyes:

fordelare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gvarme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör gå att spola igenom slingorna en och en. Om du stänger alla kranar, även inkommade matning. Koppla in trädgårdsslang eller liknande på kopplingarna till höger, en slang till en vattenkran, den andra till en golvbrunn, Det sitter troligen en kran under den högraste hatten som stänger av tillgången till spolröret. Öppna en slinga, släpp på vatten mha, kranen längst till höger. och spola igenom slingan tills du inte ser någon luft i "avloppsvattnet" fortsätt spola igenom i typ 20 minuter, så försvinner all luft. Ta sedan nästa slinga osv.
 
Krilleman
Beroende på vilken fördelare du har kanske injusteringen är stängd?

Lägg upp bilderna igen så forumet ser hur allt är installerat!
 
krilleman_215: Syns inte bilderna för er?? De syns härifrån, även i mina andra browsers... :screwy:

Hempularen: Hur kommer det sig att det skulle vara luft i de (tidigare) avstängda slingorna när de andra fungerar? Skulle operationen gå fortare/smidigare för en röris (utrustningsskillnad t.ex.)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.