Hej!

Har sökt information länge men känner att jag behöver bolla lite av de tankar som framkommit. Har en tvättstuga (15-20 kvm) i ett fd garage till ett 60-talshus. Givetvis är det en oisolerad betongplatta och därpå har man byggt ett uppreglat golv som jag vill riva ut, därmed har jag ca 120 mm ovan betongen att göra en annan lösning på.

Vad rekommenderar du eller vad har jag för alternativ? Platon/Nivell är av olika anledningar ej aktuella.

1. En tanke jag har är att helt enkelt bara gjuta upp med betong och lägga klinker så eventuell fukt kan vandra i fogskarvarna. Tänker mig då att man får lägga utan tätskikt och golvvärme annars får jag inte ihop logiken, tänker jag rätt? En nackdel är att några mellanväggar av trä då kommer att ligga under ny golvnivå så jag får nog lyfta hela syllen (gäller nog alla alternativ ändå tyvärr).

2. Ett alternativ är att bila upp hela golvet men det känns oerhört kostsamt.

3. Tredje alternativet är om man kan göra någon slags flytande konstruktion. Rengöra betongplattan ordentligt, lägga på en åldersbeständig plastfolie, markisolering, golvspånskiva och sedan plastmatta. Vet att det är en liten riskkonstruktion men om man bara gör rent betongplattan ordentligt så borde det funka. Får man ha en sådan konstruktion i en tvättstuga? Anledningen till att detta är det alternativet som jag gillar bäst är att jag gärna vill ha golvplastmatta i det utrymmet. Men det gäller ju att mattan håller tätt och at man verkligen får göra en sådan uppbyggnad.

Kanske finns andra alternativ?
 
A
Tvättmaskiner står bäst på betonggolv och sämst på reglat golv
Hur det funkar på flytande vet jag inte, fast jag hade valt det alternativet.med tillägget golvvärme.
 
Man borde kunna lägga en cellplast på betongen 50-70 mm och sedan gjuta upp med betong. Har för mig att det ska vara minst 50 mm betong för att det ska vara självbärande.
 
Alternativt gjuta med EPS betong på den bef. betongen. Eps betong är bra isolerande material vilket känns lämpligt i ditt läge. Enligt finja ska man flytspackla 2 cm uppe på om det ska vara klinker eller plastmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.