Vårt entrébjälklag är uppbyggt så här:

plastmatta
22 spånskiva
17 spontat furugolv
110 luft/reglar
betong
uppvärmd källare


Nu skall golven göras om och förses med vattenburen golvvärme och direktlimmad parkett. JAg är lite osäker på vilken metod jag bör välja.

Finfin men dyr?
8 Mosaikparkett
ca 50mm betong med ingjutna golvvärmeslingor
100mm cellplast
betong (befintlig)

Jag misstänker att betongen inte kan gjutas så perfekt att det går att limma parkett direkt. Således krävs avjämning?


Fungerande snållösning
8 Mosaikparkett
6 plywood (eller måste man ha två korslimmade skivor?)
22 mm spånskiveremsor med golvvärmerör i plåtar mellan slitsade spånskivor
17 spontat furugolv (befintlig)
110 luftspalt/reglar (befintlig)
betong (befintlig)

Då det kan förväntas förekomma luftotätheter mellan yttervägg och luftspalten i golvet krävs att randzonen isoleras.
Måste man ha dubbel plywood?
Jag tilltalas av denna tack vare dess enkelhet.
 
Jag har nu räknat lite på olika golvuppbyggnader:

Alternativ 1

8 mosaikparkett
lim
35 avjämning / 16 golvvärmerör och armeringsnät
70+50 cellplastisolering
befintlig betong ovan källare

538kr/m2 exkl golvvärmeslang och mosaikparkett

Alternativ 2

8 mosaikparkett
12 plywood skruvad längs kanterna genom tunnplåtsband
plastfolie
golvvärmefördelningsplåtar
22 slitsade spånskivor
21 befintlig furuspont
110 befintlig luftspalt
befintlig betong ovan källare

355kr/m2 exkl golvvärmeslang och mosaikparkett

Prisskillnaden är inte hiskelig, men i procent räknat avsevärd.
Även oaktat prisskillnaden lutar jag åt att välja alternativ två av följande skäl:
Den lättare konstruktionen torde bli mindre känslig för solinstrålning (snabbare reglering) vilket är av godo då det rör sig om kök / vardagsrum.
Genom att inte lägga 120mm isolering i bjälklaget hoppas jag slippa komplettera källaren med ett flertal radiatorer

Det är NU jag har chans att göra rätt / fel val så hjälp mig gärna i mina kval.

/David
 
Nu vet jag inte vad direktlimmad mosaikparkett är, men jag antar att de funkar på golvspån.
Jag hade rivit ut ned till golvreglarna, fyllt med isolering, lagt gles med plåtar och slang emellan, sedan golvspån.
Värmen till källaren påverkas marginellt påstår jag.
 
pbengtsson skrev:
Värmen till källaren påverkas marginellt påstår jag.
Det tror jag med. Dessutom kommer ju värmen i källaren där du är minst intresserad av den, vid taket.
 
Varför skulle du isolera om värmeledningen till källaren är marginell?
Kan nämna att i vintras var värmen i källaren ca 13 grader när det var som kallast.
Då användes inga radiatorer utan de enda värmekällorna var värmepumpen och en isolerad acctank i pannrummet samt de isolerade värmebärarrören. Pannrumsdörren var stängd.
Utifrån detta misstänker jag att värmetransporten genom bjälklaget inte är helt ovidkommande.
 
Redigerat:
;)Jag hade hållit isär de olika våningsdelarnas uppvärmning. Jag antog att du ville ha tips på hur man bygger golvärme och inte hur man värmer källaren;)
 
Redigerat:
Jag försöker väga såväl utförandemässiga, ekonomiska som uppvärmningsrelaterade mot varandra för att finna den bästa vägen att gå.
Golvvärmen kommer inte att komplettera de befintliga radiatorerna med förhoppning om sänkt framledningstemperatur och därmed bättre verkningsgrad hos värmepumpen.
Efter att ha talat med en välrenomerad golvfirma ändrar jag alternativ två till:

8 mosaikparkett
6 spånskiva skruvad i underlaget
plastfolie
golvvärmefördelningsplåtar
22 slitsade spånskivor
21 befintlig furuspont
110 befintlig luftspalt
befintlig betong ovan källare

355kr/m2 exkl golvvärmeslang och mosaikparkett

Tyvärr har jag inte lyckats finna någon som saluför eller kan ta hem 6mm spånskiva. 6mm plywood är onödigt dyrt tycker jag.
Vid närmare eftertanke kanske det inte är så lämpligt med denna tunna spånskiva då jag inte har spårad spånskiva under utan slitsad. Det i sin tur innebär att jag inte tänkt använda vändskivor varvid hålrum uppstår. Troligen är det då inte så lämpligt med 6mm spånskiva över detta...

Åter till ruta ett... total urrivning och alternativ 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.