Halloj!
Är mitt uppe i en badrumsrenovering.. Och funderar hur jag skall ”bygga upp” golvet..

Har läst lite om det här.. men de inlägg jag läst handlar bara om golv med el golvvärme.. och jag skall ha vattenburen golvvärme, och klinker..
Så nu undrar jag hur jag skall göra?

Det är nu ett öppet bjälklag med blandat cc. Mellan 60 och 80. Så skall försöka styva upp det med flera bjälkar och en massa kottlingar tänkte jag..

Min första plan på golvbygget var: golvspån med urfräsning för golvvärmen, ovanpå det limma (ardex s48) golvgips eller våtrumsskiva (Lux Elements våtrumsskiva skall tydligen tåla att läggas på golv.. ) sen spackla fall i duschdelen och på det tätskitsduk…

Hur låter detta?

Sen kom mina funderingar kring om det går att limma på golvvärmeslangen?
Och om limmet fäster på plåten som man lägger golvvärmen på?
Skall jag lägga dubbla spånskivor för att få något för limmet att fästa på? Eller först skruva en gips på golvvärmen och sen limma en gips eller våtrumsskiva på det?


mvh.
Thomas
 
Jag håller på med likadant projekt som du. Har spikat 30c/c kortlingar längs balkarna och ska lägga på 22mm spårad spånskiva för vattenburen värme. Jag tänker sen flytspackla hela golvet med ett armeringsnät i spacklet. Ca 1cm flytspackel vid golvbrunn och upp till ca 3,5cm längs ifrån golvbrunnen. Lär gå åt ca 15-20 säckar flytspackel....
 
Flytspackel skulle jag rekommendera helt klart framför gips eller andra skivor.
Du spacklar helt enkelt in tex en Ø12 pexslang, slipper då värmespridande plåtar och det får fort och enkelt.
Lite planering krävs det såklart för att få rätt fall men jag klarade det första gången och då hade jag ändå ett 10m2 badrum med två brunnar.
 
Flytspackel på hela golvet är som sagt bäst. Tänk på att du ska ha fall i hela badrummet och inte bara i duschen runt golvbrunnen. Om du bara bygger (spacklar) fall i duschen så blir det fel. 1cm/100cm fall på hela golvet och 2cm/100cm fall i duschen om jag inte minns fel.

Annars går det utmärkt att limma golvgips på spårade skivor med vattenburen slinga. Det är lämpligt i andra rum än våtrum. Så tänkte jag göra hallen som ligger intill badrumet jag håller på med nu. Tänker köra en gemensam slinga vattenburen i badrum och hall på samma shunt. (För att slippa en anskrämlig shunt i badrummet, för den är inte särskilt vacker att titta på när man sitter på toan.... )
 
Redigerat:
Tack för tipsen!
Hade som sagt tänkt mig limma en "våtrumsskiva" på spånskivan.. men fick nyss reda på att iaf den skivan jag tänkt använda "Lux Elements" byggskiva för våtrum inte får användas på golv.. bara väggar! Deras katalog är missvisande när dom lägger skivorna på golvet.. detta är godkänt i skivan och katalogens hemlant tyskland men inte i sverige...

Så nu har min plan styrts över till att flytspackal hela golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.