Hej alla kloka!
Jag blir väldigt rådvill när jag planerar golvets uppbyggnad.
BKR har nya regler, tillverkare av tätskikt säger en sak, tillverkare av skivmaterial och spackel något annat.
Vi ska bygga badrum på 7,5 m2 med Uponors 12 mm golvvärmeslang. Klinker på det.
Bygghöjd spelar ingen större roll, befintlig spånskiva ligger 60 mm under rummet utanför.
Avjämningsmassa används för ingjutning av slang och fallbyggnad.

Detta har jag idag:
22 mm golvspån limmat och skruvat
Träbjälklag cc 300 mm

Mina frågor och funderingar för att få ett bra och styvt golv?

1) Jag har 13 mm golvgips som jag skulle kunna limma på spånet för att styva upp det hela.
Vissa förespråkar att avjämningsmassa ska ligga direkt på spån.
Finns det någon nackdel att lägga golvgips på spånet?
Spontant tycker jag att ju tjockare golv desto bättre. Men kan pappen i golvgipsen vara för svag som fäste för värmegolvet?

2) Armering?
Räcker det med putsnät, maska 20x20 mm, trådtjocklek ca 1 mm?
Vad jag förstår kan det vara bra att armera skiktet mellan skivmaterial och avjämningsmassa, på detta kommer slangarna.
(En plattfirma i sta'n säger att man ska lägga armeringsnät på slangarna....?)

Övrigt:
cc 125 mm gäller för 12 mm slangen.
Minst 15 mm från ovansida slang till färdigt golv, klinkertjocklek räknas in i detta.
En Push12 och 60 meter slang ligger och väntar på att monteras.
 
Kartongbeklädd gips är om jag förstått det rätt ej tillåtet i golvkonstruktionen.

Varför inte köra 20-slang och finbetong när du har höjd för det? Flytspackel är inte billigt.
 
Jag vet inte vad som gäller i dag. man jag gjorde följande för några år sedan.

jag hade et badrum som låg på gjuten platta, skulle göra badrumet större, o regla upp 30cc. på det skruva & limma jag 22mm spån. på det la jag 2mm vanlig frigolit.
på detta gjöt jag 5-6 cm självarmerande, vad det nu hette. 8jag armera bara skarven mellan nytt o gamalt)
nu hade jag samma höjd i båda utrymena.

det gammla utrymet hade redan fall, o det nya ville jag inte ha fall i.
jag la wirsbo 12mm golvärmeslang (samma du tänker lägga) 125cc
flytspackla presis så slackan täcktes. sen la jag tätskickt & ovan på det klinkers.

rent spontant så låter det som du har rätt förutsättningar med 30cc & 22mm golvspån.
Att lägga 13mm gips ovan på låter klokt, då får du dött matrial.
sen borde du kunna göra som jag, lägga slack & flytspackla, ovan på det tätskickt & klinkers.

sklnaden mellan ditt o mitt är att jag har betång under slangen, som kan hjälpa till att sprida värmen, så min konstruktion blir inte lika känslig om måttet över slangen blir för lågt.

på frågan om du ska armera eller ej, ovanför slangen så beror det inbart på utgämningsmassan, det finns ju en mängd olika fabrikat & sorter.
följ de anvsiningar judt det matrial du köppt har. står deta tt du kan lägga 3cm utan armering så kan du det...
 
så här ser mit ut om det kan vara till nån hjälp
 
  • genomskärning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • slang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • flyt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klink.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.