Hallå, jag har precis i dagarna lyft golvet genom att banka upp nya reglar bredvid de gamla. Var ett himla jobb med allt spån och spont som skulle bort. Har förankrat rejält och varit väldigt duktig med rätbrädan. Som familjefar har man extremt begränsad tid (rev upp ett helt rum med garderober på ca 4 timmar) och fick helt enkelt lov att tumma lite på reglarna. Den regeln som sitter allra längst in mot väggen har jag ej lyft då den är lite jobbigare att komma åt. Närmaste regel lät jag vara 13-15cm ifrån väggen. Efter att ha lagt två varv spån så tycker jag att golvet inte sviktar alls ute i kanterna. Har såklart limmat och skruvat ordentligt. Men som alltid så växer det fram en oro och en undran om det borde till någonting där längst in i kanten ändå. Det handlar alltså om två sidor, de sidor som är golvspånens kortsidor. Har kortlat på några ställen så det finns ingen annan svaghet i konstruktionen. Reglarna är skruvade, limmade OCH bultade - så allt sitter som STEN. Mår så himla dåligt.

Kom gärna med åsikter.
 
  • Nybyggda träreglar bredvid gamla med spån och sågspån på golvet vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny lagd golvregel med spån och träspill, kant av golvspån syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såvida det inte kommer placeras bokhylla eller liknande rakt ovanför så kan du nog vara lugn.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Det kommer ju inte va samma styvhet och belastbarheten är såklart lägre men jag hade inte brytt mig det minsta såvida du inte ska placera svintunga gjutjärnselement långt ut. Och man går inte så värst mycket där.
Jag är övertygad om att du aldrig kommer märka av det där.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Så länge du håller rätt cc på övriga reglar så kommer det sär överhänget knappast att märkas. Sällan man står så nära en vägg heller men visst. Den tyngsta och smalaste bokhyllan kanske inte ska stå där
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Vill man vara absurd så kan man ju alltid limma golv/väggfodren i spånet. Då får mana bort svikten och det håller antagligen mer än tillräkligt. Trälim blir ruggigt starkt om man limmar trä mot trä på långa avstånd.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Tack för alla svar. Känns mycket bättre nu. Har lagt klart spånen och hela ytan känns väldigt stark och stabil - ingen svikt någonstans. Vattenpasset har aldrig sett rakare ut. Skulle tydligen gå att skarva mellan reglar, men jag stärkte upp med kortlingar på alla de platser (två stycken) som uppkom. Kommer lägga parkett uppe på så det tillkommer en del styvhet där. Limma fodren i spånet? Det låter verkligen absurd :) Kanske tar till den metoden om det behövs! Var för övrigt fodren som skvallrade om hur pass illa golvet låg. Gamla ägaren hade bara lagt sitt laminat och sen bom på med foder som då glappade rejält på sina ställen. Laminatet är ju mjukare än parketten, men det räcker till för att låta illa. Sen är ju laminat så himla äckligt i skarvarna när de börjar nötas mot varandra. Spyr.
Återigen, tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.